Viking Footwear har stor succes og buldrer deruda’

Viking Footwear har stor succes og de har netop vundet to ISPO Awards 

Viking Footwear buldrer deruda’ med en kraftig stigende vækst, og det endda til trods for covid og senest krigen i Ukraine. SportLink har fanget country manager Tom Tinning – læs med her…


Getting ready for tomorrow…

”Hos Viking har vores kreative afdeling arbejdet stenhårdt på at opgradere Vikings visuelle udtryk overfor vores kunder og forbrugerne. Vi har udviklet:
Nyt Logo – Nyt grafisk look – Ny visuel guideline – Ny grafisk profil – Ny ”Tone Of Voice”, så Viking kan fremstå med nutidig og friskere i udtrykket,” fortæller Tom.

Collabs med stærke brands

“Hos Viking vil vi også styrke brand-profilen, og det gør vi blandt andet ved at indgå COLLABS med andre stærke modebrands. I 2022 har Viking indgået et ”collab” med HOLZWEILER, som er et af nordens absolut hotteste fashion-brands.”

VORES NYE COLLAB RUBBER-BOOTS ER ALLEREDE SOLGT TIL…..

–Lane Crawford
–Nordstrom
–Net-a-Porter
–Selfridges


Vikings rejse mod at blive 100% klima-positive i 2030

Viking har startet deres rejse mod at blive en 100% klimapositiv virksomhed i 2030. Det betyder, at de vil arbejde på at reducere drivhusgasemissioner i hele værdikæden, fra salg, indkøb og produktion til transport og valg af råmaterialer som genbrugs-polyester og mere rågummi.

”Hos Viking har vi taget et stort skridt i retning mod at blive klima-positive, ved at alle Vikings 41 medarbejdere nu er CO2-neutrale. Et konsulenthus har udregnet, at vi i Viking HQ og i vores datterselskaber, forbruger i alt 628 tons CO2 på elektricitet, firmabiler, showrooms og meget mere og det forbrug klimakompensere (modregner) vi ved at vi sponsorerer forskellige grønne initiativer i et samarbejde med miljø-organisationen CHOOOSE / CLIMATE POSITIVE”, fortsætter Tom.

For at reducere mængden af luft vi transportere, så bliver børne-­ gum­mistøvler pakket og leveret i plastposer, som er produceret af genanvendeligt plastik. Derved kan flere par pakkes i færre kasser, som selvfølgelig også er lavet af genbrugspap. Alt sammen for at reduceres klimaaftrykket. Så vi tæn­ker virkelig hele vejen rundt i processen, for at minimere forbruget af CO2.

Jeg har jo selv haft sportsbutik, og dengang ønskede jeg også at gummistøvler blev leveret i skokasser. Men i klimaets interesse så må sportsbutikkerne, ligesom skobutikkerne har gjort, finde nogle brugbare løsninger til at håndtere gummistøvlerne på lageret. Må jeg anbefale nogle store gennemsigtige kasser fra Ikea, de skal nok gøre arbejdet,” fortæller Tom.

SAVE THE BEES

Honningbier spiller en helt central rolle som bestøver af både landbrugsafgrøder, vilde planter og frugttræer i private haver. Men den brune bi, som er den oprindelige bi-race i Nordeuropa, er presset. Især de danske populationer af brune bier er så små, at de næppe er levedygtige på længere sigt hvis ikke vi gør noget omgående. For at hjælpe den Nordiske natur, så har Viking indgået et samarbejde med miljøorganisationen MILKYWIRE.

”I 2022 har Viking lanceret en gummistøvle-salgskampagne sammen med vores samarbejdspartnere, for at redde den Nordisk Brune Bi fra udryddelse. Her har Viking indtil videre doneret € 30.000,- til MILKYWIRE, og deres arbejde for at redde den nordiske brune bi,” fortsætter Tom

Gennemsigtighedslov

”EU arbejder på en ny Gennemsigtighedslov, som skal gøre det nemt og helt transparent for forbrugerne at finde ud af hvordan et givent produkt påvirkning klimaet igennem hele fødekæden.

Norge har tyvstartet, så allerede fra 1. juli i år er det et lovkrav, at alle firmaer i Norge skal give forbrugerne let adgang til disse oplysninger. Viking har netop udgivet vores 2. klimarapport hvori forbruger og kunder kan læse alt om vores mange klimatiltag og fra Spring 2023-kollektionen, vil der på alle Vikings skoæsker være en QR-kode, hvor forbrugeren med et klik kan finde alle disse informationer på det enkelte produkt inde i skoæsken.” fortæller Tom.

 

Eirik Lund Nielsen – Head of Design Viking Footwear

For 2 år siden ansatte Viking en ny Chefdesigner og Eirik Lund har arbejdet intenst på at videreudvikle vores VIKING UGC sål-system og til SPRING 2023 præsentere Eirik Lund vores helt nye og top lækre ACTICE ADULT OUTDOOR-kollektion.

Eirik Lund har mange års erfaring som designchef hos Adidas, og arbejdede i 15 års som freelance designer i samarbejde med Nike, Salomon, Hoka mf. Og er manden/hjernen bag re-designet af Vikings UGC-såler.

Teknikken i løbekategorien er gået fra minimalisme / fodens naturlige bevægelse, til maksimal stødabsorbering og komfort, men uden at miste stabilitet. Erik Lund har taget den innovative teknologi med over i Viking Outdoor kollektion og har konstrueret et helt nyt mellem & ydersåls-system for Viking: Ultimate Grip Concept / UGC.

I Vikings SPRING 2023 ACTIVE ADULT OUTDOOR kollektion bruger vi de nye UGC mellemsåler, og Viking har netop vundet ISPO SCANDINAVIAN FOOTWEAR AWARD 2023 med den nye SS’23-model ANACONDA TRAIL GTX BOA.

Den nye teknologi bruger Viking i alle vores nye SS’23 HIKE og TRAIL-kollektion.


ISPO Footwear Award

Juryen har givet følgende bedømmelse og begrundelse for prisen: Vores tester roste det perfekte greb om foden og den super gribende sål, mens han løb og vandrede i bjergene over stejlt, mudret og stenet terræn. VIKING ANACONDA TRAIL BOA GTX trail løbe- og vandresko er meget komfortable og nemme at fitte med Boa-System-snøringen. Overdels-materialerne indeholder op til 50 procent genbrugsmateriale og Gore-Tex membranen holder fødderne tørre. Dette understreger, at gennemprøvede designs over tid kan gøres endnu bedre og mere bæredygtige.

Skoen er bygget til at mestre stierne og give selvtilliden til at koncentrere sig om vejen forude. VIKING ANACONDA TRAIL BOA GTX hjælper dig med at bevæge dig let og hurtigt i ethvert terræn med deres nyudviklede overdimensionerede Ultimate Grip Concept-såler. Dette er en ny opgradering af en gammel klassiker med brug af mindre materiale og 50 % genbrugsmateriale i overdelen, 49 % genbrugsfor og 100 % genbrugt webbing.

 


ISPO Kids Award – 2021

I 2021 vandt Viking også en ISPO-AWARD for ”BEDSTE INNOVATIVE BØRNESKO” med KIDS ASK MID FLUX GTX – En model som lanceres her i 2022.

Det er en bæredygtig vandrestøvle til de yngste opdagelsesrejsende produceret i genbrugsmaterialer og med Gore-Tex’s nye bæredygtige FLUX-membran. Viking investerer i vores planets fremtid ved at maksimere brugen af genbrugsmaterialer. Støvlen er skabt til de små, der vil udforske og opleve hverdagen, udvikle nye færdigheder udendørs i børnehaven og i skolen.

Juryen har givet følgende bedømmelse og begrundelse for prisen: Leder du efter en veldesignet, holdbar og bæredygtig vandrestøvle til børn, der koster mindre end 100 Euro? Her er den: Viking KIDS ASK MID FLUX GTX, vores Kids Award-vinder i år. 85 procent af materialerne har noget genbrugsindhold, og skoens kvalitet øger levetid og mindsker derved aftrykket på klimaet. Juryen kan også godt lide den gribende sål og opmærksomheden på detaljer. Velcrolukningen er meget nemmere at håndtere end snøring og en vandtæt, åndbar membran fra GTX holder vandet ude mens foden kan ånde.

 

Kids thermo boots

”Det var Viking, der for mange år siden opfandt kategorien ”KIDS THERMO BOOTS”, og vi sælger fortsat over 300.000 par thermostøvler i Norden om året. Til AW’22 lancerer vi en ny super letvægts thermostøvle:

VIKING KIDS PlayROX som er en ”Injected EVA-støvle” som vejer under halvdelen af en normal børnegummistøvle og vi har tilføjet en naturgummisål som sikrer lang holdbarhed og god stabilitet på alle underlag.

VIKING KIDS PlayROX er blevet testet af 100 børn fra oktober til marts måned og har opnået et samlet testresultat på 4,5 ud af 5 point.

 

Krigen i Ukraine

”Da Ukraine blev invaderet af Rusland, valgte Viking omgående at kontakte vores distributør i Rusland og opsige vores samhandelsaftalen. Rusland er, med en stigende tocifret millionomsætning, Vikings absolut største eksportmarked, men trods en god og voksende samhandel, så var det en nem beslutning at opsige samhandelsaftalen med omgående effekt. En beslutning som blev taget ud fra et etisk og moralsk beslutningsgrundlag.

Det tragikomiske her er, at vores distributør overhovedet ikke forstod hvorfor vi ville opsige samarbejdet. Han forsvarede sig med “Rusland var da ikke gået i krig med Ukraine – De var i gang med en redningsaktion???”  Viking måtte fortælle ham, at så længe der blev skudt med krudt & kugler, så var Rusland i krig med Ukraine, og det kunne vi på ingen måde støtte.

Nu skal vi ikke forklejne vores russiske distributør, for han er faktisk en meget dygtig forretningsmand og har en stærk millionforretning kørende. Han har virkelig gjort en kæmpe indsats og fået banket Viking flot op i Rusland. Han er selvfølgelig selv superærgerlig over Vikings beslutning om at stoppe alle leverancer til Rusland og har efter tid forstået, at også han er taget som ”gidsel” i Putins propagandakrig.

Sideløbende med opsigelsen af distributøraftalen har vi doneret kr. 250.000,- til en ukrainsk hjælpeorganisation, som hjælper krigens ofre.

Det eneste som vi alle hos Viking ønsker, er at krigen skal stoppe, så vi alle kan nyde naturen sammen,” fortæller Tom.

 

Vikings generelle succes og fremgang i 2021/2022 – Forventninger til 2023

”Vi gik kraftigt frem i 2021 og mere end fordoblede omsætningen til 2022. Mange af vores sportskunder er blevet bedre til at sælge kvalitets børnesko/støvler der koster lidt mere. Vi forhandler vores sko & støvler igennem flere outdoor specialister i sportsbranchen og sportskæderne er også kommet til, så det er jo meget positivt.

Det er ingen hemmelighed at børn er hårde ved deres sko og at behovet for kvalitetsfodtøj hos børn ofte er vigtigere end hos unge og voksne. Vikings kvalitetssko holder hele sæsonen og bare af den årsag er de mere bæredygtige.

Det danske vejr er Gore-Tex vejr, så netop mere viden om hvad Gore-Tex kan gøre af forskel for de små fødder i løbet af en lang aktiv dag i børnehaven, burde alle i sportsbranchen vide, og hvilke fordele en kvalitetssko ofte kan give aktive børn som leger udendørs, end det som de billigere sportssko kan tilbyde.

Skobutikkerne har virkelig taget børnesko med høj kvalitet til sig, og de kan ofte sælge børnesko op til kr. 1.000,- pr. par. Dette skyldes bla. salgspersonalet, der har tilegnet sig en bred viden om kvaliteter og funktioner i børnesko/støvler med bla. Gore-Tex membraner. Denne viden overføres til stærke salgsargumenter, om hvorfor forbrugerne skal spendere lidt mere for at få de bedste funktioner og kvaliteter. Jeg kunne godt ønske mig, at personalet i sportsbutikkerne også fik tilført en større viden om kvaliteter og funktioner i børnesko.

Derfor synes jeg, at vi skal gøre endnu mere for eleverne på fagskolen og i elevtiden, så de bliver klædt bedre på til at kunne fortælle ”den gode historie”. Jeg synes, at det er rigtig vigtigt, at eleverne kommer med på diverse indkøbsmesser, og får direkte inspiration og viden fra leverandørerne, og dermed bliver endnu bedre uddannet. Det koster naturligvis lidt penge, men jeg tror, at de penge er givet godt ud i sidste ende.

Hver gang vi sælger en ny Viking model til indkøberne, så fortæller vi en masse om bæredygtighed, funktionalitet og kvalitet. Udfordringen er at få al den information og viden ud til salgspersonalet på gulvet. Må jeg komme med en opfordring til hele branchen om at finde løsninger på den udfordring, så vi kan få løftet service overfor forbrugerne og samtidig øget basket size,” afslutter Tom.

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af Sportsbranchen Dk’s kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her