Les Deux vil gerne vise,
hvem de er…

For Andreas von der Heide betyder samarbejdet masser af muligheder for at give både kunder og medarbejdere nogle fede oplevelser. ”For oplevelser er meget stærkere end ”bare” produktet”, mener han.


“Vi vil gerne vise, hvem vi er som brand, og det må også gerne komme til udtryk, hvem vi er som personer”. Det siger Andreas von der Heide, der står bag det danske tøjbrand Les Deux sammen med Kristoffer Haapanenn. Siden 1. januar har de sponseret FC København, og Andreas ser rigtig mange ligheder mellem de københavnske superligavindere 2022 og Les Deux.

”De går en ekstra mil for hinanden, de er ofte underdogs på den internationale scene, men de tror på det umulige, og de tapper lige ind i de communities, vi ser os selv i.  Men FCK er også et godt hold at associere sig med, når man er ude i verden, og frem for alt elsker vi sport og fodbold, og vi er inkarnerede FCK-fans”.

Les Deux klædte fodboldlandsholdet på under EM, så der er en rød tråd til FCK-sponsoratet, selv om det faktisk var på tale allerede før EM, fortæller Andreas.

For 10 år siden startede Andreas og Kristoffer Les Deux med en enkelt T-shirt. I dag har man godt 900 forhandlere, man er aktiv i 22 lande og alene i 2022 åbner man yderligere 8 nye Les Deux butikker, så man når op på 12.

”De seneste to-tre år har vi haft en voldsom vækst. Vi har triplet antallet af medarbejdere, så vi i dag er 70 ansatte, vi er steget fra 70 til 300 mio. kr. i omsætning på kun tre år, og for godt et år siden, solgte vi aktiemajoriteten til det svenske investeringsselskab Röko for et trecifret millionbeløb.”, fortæller Andreas, der tilskriver succesen, at virksomhedens internationalisering er lykkes ikke mindst i England, Benelux og Frankrig, hvor man også er ved at få et godt fodfæste.

”Om grunden til at Andreas og Kristoffer startede Le Deux fortæller Andreas: ”Vi elsker mennesker, og det er vi drevet af. Og vi elsker iværksætteri. Vi bygger tøjkollektioner, vi bygger en virksomhed, og vi bygger relationer. Iværksætterånden er stærk, og selv om vi i dag er en stor virksomhed, elsker vi at stadig at lege. Det skal være sjovt at gå på arbejde. Det er en del af vores kultur og øverste punkt i vores strategi”, fortæller Andreas, der studerede jura, da de to startede Le Deux.

”Men jeg kiggede ind i en 80 timers arbejdsuge i et sandsynligvis ikke særlig behagelig arbejdsmiljø. Så jeg tænkte: Hvorfor ikke lægge de 80-90 timer om ugen i noget, jeg elsker, så skal det nok lykkes, og Kristoffer havde samme holdning. Så da de to færdiggjorde deres uddannelser i 2016 gik de ind i Les Deux på fuld tid.

 



Sporten spiller en vigtig rolle

Sport er en vigtig den af Les Deux ånden, og når man besøger virksomheden i det gamle pakhus på Raffinaderivej i København, fornægter det sig ikke. Midt i rummet er opsat en basketkurv med mulighed for lidt one-on-one, der er etableret træningsrum med personlige trænere, der kommer for et par gange om ugen, og der er indendørs og udendørs padel-baner til fri afbenyttelse for medarbejderne.

”Vi skal være agile, og vores holding er, at vi ikke skal diktere, vi skal motivere. For det er ikke bag skrivebordet, de gode ideer opstår, det er når man spillet padel tennis eller en gang basket og lader tankerne flyve. Det, jeg hader mest i verden, er 8-16 jobs og bokse, der skal tænkes tanker og mennesker ind i”, siger Andreas og kalder det for Les Deux-kulturen.

”Vi har et ungt miljø med mennesker med en gennemsnitsalder på 28 år, som er med på beatet – der hvor det sker, og han slår fast, at alle brænder for jobbet. ”Under corona viste alt det, vi har knoklet for at skabe, sit værd. Her stod vi uanset titel – direktør og lagermedarbejdere – og pakkede kasser for at få tingene til at hænge sammen. for det samme, der gælder på et fodboldhold, gælder også i en virksomhed: Er der én, der er dårlig, falder holdet sammen”.

 

FCK-sponsoratet

FCK-aftalen passer perfekt til Les Deux, og Andreas kalder fodboldklubben for fremsynede i forhold til at indgå en aftale med Les Deux ”Det er godt set af dem”, siger han. Barcelona har indgået en lignende aftale med Thom Browne, og Manchester City har Dsquared2 på sponsorlisten.

Den tre-årige aftale med FCK betyder, at man kan bruge fodboldklubben aktivt i markedsføringen, man har boksen i Parken, der kan bruges til kundeevents og til medarbejderevents til FCK-kampe, landskampe og koncerter. ”Vi kan rigtig godt lide, at vi kan give nogle fede oplevelser til både vores kunder og til vores medarbejdere, for oplevelser er så meget stærkere end ”bare” produktet, og det er i øvrigt helt i tråd med det, vi ellers gør i virksomheden”.

Les Deux har skabt det outfit FCK-spillerne har på, når de ankommer til kampene, og Andreas fortæller, at der ligger et grundigt forarbejde bag fra designernes side. Det gælder årtal, der kan bruges i designet, slang og meget mere.

”Målet var at designet et suit med kant, at dresse det pænt siut ned og give det en identitet. Derfor optræder spillerne ikke i pæne sko men i sneakers, og jakken er en mellemting mellem en blazer og en bomber jacket. Vi har designet en cap til dem, og de kan vælge enten en skjorte eller en T-shirt”.

I forbindelse med FCK-butikken, har man etableret en Les Deux pop-up-shop, hvor fans kan købe tøj, der signalerer FCK – men uden de store logoer. Tøj, man sagtens kan have på en dag på kontoret. Det gælder et afslappet suit i Les Deux-stilen, skjorter og T-shirts samt sneakers.

Spørger man Andreas, hvorfor Les Deux gik ind i FCK-samarbejdet, svarer han:
”Vi så, hvad det gav os at have et samarbejde med landsholdet under EM, og med FCK rammer vi lige ned i vores core målgruppe; mænd fra 25-35 år. Og så er vi bare stolte af, hvor vi kommer fra. Så når jeg går ind i boksen i Parken med min lille søn i hånden, så er jeg stolt; stolt at det, vi har nået, og det vil jeg ærligt talt gerne viser omverdenen”.

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af Sportsbranchen Dk’s kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her