Speedo – et globalt ikon med stigende betydning i Danmark
SportLink var heldige at fange travle Henriette Kobel Bugge til en god snak om Speedo. Henriette begyndte sin rejse med Speedo, da hun tiltrådte som Area Manager i Speedo Danmark for over 21 år siden. I april 2022 blev hun udnævnt til Country Manager for MnO International AB, det svenske distributionsselskab, som har rettigheden for Speedo og andre brands i Skandinavien.
Speedo blev grundlagt i 1914 i Australien under navnet Fortitude, af en skotsk indvandrer ved navn Alexander MacRae. Navnet “Speedo” kom først til i 1928, da firmaet lancerede verdens første moderne badedragt lavet i elastisk materiale, kaldet Racerback. I forbindelse med lanceringen holdt firmaet en intern navnekonkurrence og vinderen foreslog sloganet: “Speed on in your Speedos” …og dermed var navnet Speedo født.
Speedo – er for mange i dag – synonymt med svømning. Med næsten 100 års historie bag sig har Speedo opnået en ikonisk status i den globale sportsverden – og især i svømmeverdenen. En bemærkelsesværdig rejse fra at være en lokal badetøjsproducent til at blive en af verdens mest anerkendte og banebrydende sportsbrands.
I dag er Speedo ikke blot kendt for sine konkurrencedygtige produkter, men også for sin klare strategi og visioner for fremtiden – både globalt og i Danmark.
En arv af innovation og performance
”Speedos DNA er tæt forbundet med innovation, performance og teknologisk udvikling. Brandet blev internationalt kendt i 1928 med introduktionen af verdens første moderne badedragt i racerback-design. Siden da har Speedo været på forkant med udviklingen af konkurrencesvømmetøj, og har flere gange revolutioneret sporten med banebrydende materialer og design.
Tilbage i 2008 blev LZR Racer-dragten lanceret. Dragten blev udviklet i samarbejde med NASA og førende svømmeeksperter, og den blev kendt for sin evne til at reducere vandmodstanden og forbedre svømmernes ydeevne. LZR Racer-dragten bidrog til utallige verdensrekorder og cementerede Speedo’s ry som en leder inden for avanceret svømmeudstyr,” fortæller Henriette.
”Vi har et godt og tæt samarbejde med Svøm Danmark (Dansk Svømmeunionen), hvor vi leverer hætter til OL, VM, EM, DM både senior og junior landshold. Derudover sponsorere vi en god del af Danmarks bedste topatleter. Ved det seneste OL i Paris i sommer, da stillede 6 ud af de 7 danske piger/kvinder op i Speedo.
Jeg vil da også lige nævne, at i den sidste weekend i august sponsorere vi intet mindre end 5.500 Speedo hætter til Christiansborg Rundt, som er en årlige begivenhed siden 2006, og som tiltrækker mange tilskuere. I Sverige har de netop afholdt et tilsvarende svømmeevent ”Vansbrosimningen” d. 27. juni – 4. juli med 10.000 deltagere, hvor alle var iført Speedo hætter. Dette event kunne i år fejrer 75 års jubilæum,” fortsætter Henriette.
Brandidentitet og positionering
”Speedo er kendt for at være et globalt performance brand, som står for stilsikkert design, kvalitet, teknologi, bæredygtighed og fart! Brandet positionerer sig som det professionelle valg for alle, der elsker vand – fra elitesvømmere til fitnessentusiaster og strandgæster. Brandet kombinerer performance, teknologi og moderne stil i sin kerneidentitet. Vores produkter designes med fokus på funktionalitet og æstetik – og ikke mindst spiller bæredygtighed en stigende rolle. Desuden gennemtestes alle produkter før de kommer på markedet, hvilket giver en tryghed for forbrugerne. Som verden er anno 2025, da står Speedo overfor en ny virkelighed, hvor branding, skarpt målrettet kommunikation og differentiering over for konkurrenter er vigtigere end nogensinde,” fortæller Henriette.
Bæredygtighed og ansvarlig produktion
”Speedo har forpligtet sig til at blive endnu mere bæredygtig gennem initiativer, såsom brugen af genanvendte materialer, reduktion af vand- og energiforbrug samt reduktion af plastik i emballage. Eksempelvis har linjen Speedo Eco fået stor opmærksomhed for at kombinere høj ydeevne med miljøvenlige tekstiler. Speedo har også indgået partnerskaber med miljøorganisationer bl.a. ”Parley of the Ocean”, som fokuserer på at bekæmpe plastikforurening i havene. Derudover er Speedo også med i sociale initiativer knyttet til samfundsansvar omkring fair arbejdsforhold. Så Speedo gør en stor indsats og tager ansvar for miljøet,” fortsætter Henriette.
Global vækst med lokal tilpasning
”Speedo arbejder på at styrke sin tilstedeværelse i flere markeder – herunder Danmark – gennem skræddersyede produkter og marketingkampagner, der tager højde for lokale behov og kulturelle forskelle. Speedo vil gerne engagere flere yngre svømmere og familier ved at tilbyde mere tilgængeligt og varieret badetøj samt udstyr til træning, leg og motion, og dermed nå mere ud til bredden. Ved at tilbyde et bredt sortiment af produkter til alle niveauer og aldre er brandet med til at fremme glæden ved vandaktiviteter og en aktiv livsstil.
Speedo har et tydeligt mål om at vokse yderligere i Danmark i de kommende år. Med stigende fokus på sundhed, fitness og miljøvenlige valg, står brandet stærkt positioneret. Der forventes øget samarbejde med danske svømmeorganisationer, udvidelse af det bæredygtige sortiment, og flere kampagner målrettet unge og børnefamilier.
En stor del af mit arbejde indebærer at opbygge stærke relationer med både B2B-kunder—såsom svømmeklubber og detailhandlere—og B2C-segmentet.
Speedo har i Danmark en stærk tilstedeværelse via sportskæder, og i takt med den stigende e-handel har Speedo investeret i stærkere digital synlighed via SoMe (Instagram og TikTok) og brugervenlige e-commerce-løsninger.
Speedo satser desuden på at blive mere end et produktbrand – vi vil være en livsstilspartner i og omkring vandet.
Uanset om det er i svømmehallen, ved stranden eller i konkurrencebassinet, så ønsker Speedo at være det naturlige valg for dem, der elsker vand,” slutter Henriette.