Sådan gik det i første halvår af 2023 samt forventningerne til andet halvår af 2023

Sådan gik det i første halvår af 2023 samt forventningerne til andet halvår af 2023


Sportlink har spurgt de danske kædedirektører om, hvordan den første halvdel af 2023 er forløbet. Nogle er tilfredse, men andre har været presset af for lille omsætning og for store varelagre. Men alle forventer dog, at 2. halvår byder på større salg i et lidt roligere marked.

Sportlink har stillet branchens kædedirektører de samme spørgsmål:
• Hvordan er 1. halvår gået i forhold til budgettet?
• Hvad er forventningerne til 2. halvår?
• Og hvad er årsagerne til udviklingen?

Alle kædedirektørerne i sportsbranchen i Danmark har haft mulighed for at svare på spørgsmålene til artiklen. Dorthe Block, Sportmaster og Peter Lau, Intersport har det desværre ikke været muligt at få en kommentar fra inden deadline.

 

Kaiser Sport & Ortopædi, CEO & partner Jan Steinicke:
Hvordan er 1. halvår gået i forhold til budgettet?
”Det er med både lettelse og tilfredshed, at vi kan meddele, at vi på koncernplan har opnået vores budget- mål. Vores tre forretningsben; klinik, butik og webshop har samlet set præsteret i tråd med vores forventninger.

Hvad er forventningerne til 2. halvår?
I forhold til 2. halvår forventer vi at fortsætte den positive udvikling og opretholde vores budgetmål resten af året. Ydermere fortsætter vi arbejdet med vores KSO10-vækststrategi, og vi åbner det 8. KSOhus i efteråret 2023”.
”Vi oplever for alvor styrken i vores forretningskoncept, som en hybrid-virksomhed, der mixer de to markeder; sportsretail og sundhedsfaglig behandling. Derved er vores kilder til omsætning ikke afhængige af de samme forbrugertyper. Det er sjovt at sidde med i “kontrolrummet”, når vi løbende tilpasser vores markedsføringsindsats til de “kamppladser” på markedet, hvor vi med mindst mulig risiko og med størst mulig chance kan trække os sejrrigt ud”.

Og hvad er årsagerne til udviklingen?
”Den vigtigste årsag til at udviklingen er positiv. Det er i virkeligheden dem, der sidder i “kontrolrummet”, hvor de vigtige beslutninger bliver taget. Lige nu består kontrolrummet i KSO af erfarne spillere, unge talenter og egenudviklede “legender,” der alle er fastansat i KSO. Vi vil alle i samme retning og vi har de samme overordnede interesser – derudaf kan agiliteten rent faktisk gro.
”Og ja, agilitet som begreb er gået hen og blevet enormt “corporate kliche-agtigt”. Det ved jeg godt. Men når strategiske beslutninger hurtigt kan glide fra ét styringsniveau til det næste og munde ud i konkrete indsatser, så er vi agile. Vi har stor suverænitet i processen med at være agile, fordi alle vitale funktioner drives internt fra kontrolrummet. Det er med til at sikre vores succes på de gode dage og vores overlevelse på de hårde”.
”Så kan vi knytte en gennemarbejdet og konceptueret ydelse til vores grønne omstilling, som både gavner forretningen, er i synergi med forbrugeren og skåner miljøet. Så har vi skabt et bæredygtigt mindset, der kan danne grobund for nye “KSOrerunning”-projekter i fremtiden. Ligesom i andre dele af vores kerneforretning, og så kan vi med tiden forhåbentlig forfine og dygtiggøre os inden for netop denne disciplin. På den måde kan vi forhåbentligt give den “næste generation” i KSO, og i verdenen, et bedre udgangspunkt end det, som vi selv kom fra.
Så for at vende tilbage til løber-analogien: Vores mål er at få sammensat den perfekte periodisering i vores “træning”. På den måde er vi bedst muligt forberedt til at stå “distancen” – både i dag og i morgen”.

 

LØBEREN, direktør Ebbe Møller:
Hvordan er 1. halvår gået i forhold til budgettet?
”Jeg synes, 1 halvår er gået godt. Jeg mener, der er rigtig mange, der har taget mange dårlige beslutninger, og det lider markedet under. Vi kom til at realisere for mange varer, fordi mange har for dårlige prissætninger i detailbranchen. Men jeg synes faktisk, vores lager har været ret godt afstemt i forhold til virkeligheden og ikke mindst i forhold til den virkelighed, vi kigger ind i.
Vi holder vores budgetter, og som jeg har sagt hele tiden, kan vi ikke bygge noget på de to jubelår 2020 og 2021. Vi køber ind på basis af 2019 med små justeringer opad. Jeg vil gerne tjene flere penge på varerne, men jeg er fortrøstningsfuld”.

Hvad er forventningerne til 2. halvår?
”Hvad angår 2. halvår glæder jeg mig vildt. Der er mange, der gerne vil os både klubber, firmaer, løb og nye leverandører. Vi føler virkelig, vi er et godt sted, og jeg fornemmer, at branchen ser på som en attraktiv samarbejdspartner. Vi ved, hvad vi vil, og hvad vi kan, og vi kan sortere støjen fra. Mange har pakket sig om sig selv, men er du til stede, og viser du en offensiv strategi og attitude høster man point, som tiden er i dag. Vi er tro mod det, vi kan, og som vi er gode til, og vi ved, hvor vi står i markedet. Vi har en relativt beskeden vækststrategi. Vi er ikke afhængige af at skulle vækste helt vildt. Vi vil hellere have en afslappet tilgang til vækst og i stedet vækste på den lange bane”.
”Samtidig forbedrede vi vores systemer under corona, og vi opgraderede vores butikker. Det bliver vi belønnet for nu af både leverandører og kunder.

Og hvad er årsagerne til udviklingen?
Vi har fået skabet et rigtig godt miljø med nogle gode medarbejdere og nogle unge mennesker, der synes, det er megafedt at løbe og blive dygtige. De unge ser ting og mærker andre ting, end os lidt ældre. De har en anden tilgang til farver og funktion, og de er hurtige til at opfange, hvad der er in. Og et godt personale er i øvrigt essentielt for, at vi kan blive ved med at være gode. Jeg har ikke kundekontakt, så jeg er afhængig af, at der er andre, der lever mine principper”.
”En anden årsag til succesen er, at vi er rykket lidt tættere på vores leverandører, og vi har lavet forpligtende samarbejder begge veje. Det betyder, at vi får lidt mere taletid hos leverandørerne også internationalt, og vi er med, der hvor vi får det nyeste, de rigtige input og masser af storytelling. Man kan være tilbøjelig til at undervurdere leverandørrelationen, men for os er den blevet styrket under corona, og vi vælger nu samarbejdspartnere, vi kan udvikle os sammen med.
Grundlæggende kan man sige, vi har hanket op i os selv og er blevet dygtigere til det, som vi gør”.

 

Eventyrsport, adm. direktør  Lars S. Sørensen:
Hvordan er 1. halvår gået i forhold  til budgettet?
”1. halvår 2023 har været mere sving­ende og hårdere end forventet. Det vil sige i lyset af den inflation og tab af realløn, der har været, så er det desværre ikke så overraskende. Vi oplever samtidig, at der er ekstremt mange varer i markedet fra rigtig mange spillere, hvilket har givet et hårdt og fortsat pres på priser og margin”.

Hvad er forventningerne til 2. halvår?
”Vi forventer en bedring i 2. halvår, men er i tvivl om, om der i virkeligheden skal længere tid til før lagre og afsætning i hele markedet er mere balanceret. Det vil sige, den udfordring er nok ikke løst i løbet af efteråret. Men en idé kunne være, at Sportbranchen spurgte sine medlemmer helt overordnet, og det overordnede svar fra henholdsvis brands og detaillister ville nok kaste væsentligt lys over sagen.

 

NY FORM, direktør Kurt Nielsen:
Hvordan er 1. halvår gået i forhold til budgettet?
”Vores første halve år forventes at gå planmæssigt i forhold til vores budget. Der har heldigvis ikke været så mange uforudsete udfordringer. Både US-dollar og fragtrater er på vej ned, og det samme gælder for indkøbspriserne i Østen, så det forventer vi, vil smitte meget af på vores indkøbspriser fra vores leverandører”.

Hvad er forventningerne til 2. halvår?
”I 2. halvår forventer vi også en positiv udvikling. Der er kommet mere ro på kunderne, fordi de ikke konstant skal høre negative nyheder om at alting stiger. Tværtimod er mange varer faldet i pris til det samme niveau, som inden krigen i Ukraine begyndte. Derfor forventer vi, at de næste måneder bliver bedre end budget, såfremt der i øvrigt ikke sker en optrapning i krigen eller anden negativ udvikling i verden”.

 

Spejdersport, CEO Thomas Vangsgaard:
Hvordan er 1. halvår gået i forhold til budgettet?
”Vi havde et stærkt 2022 og 2023 begyndte godt, men da sæsonen for alvor gik i gang, kunne vi tydeligt mærke på trafikken, om vi havde rabatterede varer eller ej, og vi har kørt flere kampagner i 2023 end nogensinde før. Det er en glidebane, som vi i skal komme ud af hurtigst muligt”.

Hvad er forventningerne til 2. halvår?
I forhold til forventningerne til 2. halvår ser Thomas Vangsgaard Spejdersport i en positiv udvikling, og skal han tænke fremad, ser han butikker, der er kalibreret til omkostningerne.

Og hvad er årsagerne til udviklingen?
”Jeg tror, vi fremadrettet skal holde endnu mere fast i at være en specialvarehandel. Outdoor har været en trend i et godt stykke tid både i mainstream-sportbranchen og i fashion, men jeg tror, outdoorbranchen vil konsolidere sig og blive en special­varehandel igen. Men der er kommet en større masse af outdoor-interesserede på globalt plan, og dem skal vi også holde fast i”.

 

Westwind, direktør Frank Møller:
Hvordan er 1. halvår gået i forhold til budgettet?
”Omsætningen de første 5 måneder i 2023 følger i store træk vores forventninger. Det betyder en tilbagegang i omegnen af 10%.

Hvad er forventningerne til 2. halvår?
Sommeren og efteråret med mange turister i feriehusene er den største omsætningsperiode på året for Westwind, og vi håber, at komme igennem med en tilbagegang på mellem 10 og 15%. En tilbagegang i omsætningen kan vi leve med – værre er, at vores lagerbeholdninger er alt for store. Indkøberne har været for optimistiske, så fokus er mere på at få varelagrene i balance end på at fastholde omsætningen”.

Og hvad er årsagerne til udviklingen?
”2022 var et godt år for os med mange udenlandske og danske feriegæster i turistbyerne langs kysterne. Det, forventer vi, bliver anderledes i 2023, da lysten til udlandsrejser har fået godt tag i turisterne. Vi mærkede det i foråret og i sommeren, og det vil have en negativ effekt på vores omsætning. Men i øvrigt ganske naturligt, da meget jo efterhånden ligner tiden tilbage i 2019. Det er ved at blive hverdag”.

 

Sport24 & G-Sport, adm. direktør Lars Elsborg:
Hvordan er 1. halvår gået i forhold til budgettet?
”1. halvår er gået over budget og dermed over vores forventninger, som altid har været og er ret offensive.

Hvad er forventningerne til 2. halvår?
Der er i udgangspunktet ingenting, der peger i retningen af, at 2. halvår ikke skal udvikle sig i samme retning.

Og hvad er årsagerne til udviklingen?
Vi har fået barberet godt ned på det for store varelager, hvilket naturligt koster på dækningsgraden, men det er helt som forventet”.

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af DM&T Sport kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her