Danske KSO i globalt
samarbejde med PUMA

Resultatet af det gode, tætte samarbejde, kan blandt andet ses lige nu i en Capsule Collection Puma x KSO og som til næste år vil udmønte sig i en helt ny generation af løbesko i et nyt globalt koncept. Og Sportlink har som nogle af de første set og følt løbeskoen og fået fortalt historien.

 

  • Designed in Boston
  • Tested in Denmark
  • Runner Approved

Ordene kan læses på en label på siden af et par helt nye PUMA løbesko, der netop er blevet lanceret på verdensplan. Et dansk flag pryder fronten og farverne ja selvfølgelig; hvid og ”Danish Red”.

”Vi er virkelig stolte og glade for samarbejdet. Vores filosofi har altid været, at vi først og fremmest ser på mennesket; på løberen og på bevægelsen – dernæst på skoene, og den filosofi bliver nu udrullet globalt gennem samarbejdet med Puma”. Det siger Jan Steinicke, CEO i KSO, Kaiser Sport & Ortopædi. Og han har god grund til at være stolt. For PUMA har netop på globalt plan lanceret en Capsule Collection i et collab med danske Kaiser Sport & Ortopædi. Det er første gang nogensinde, at PUMA har valgt at samarbejde med en retailer med ægte mudder på skoene og løbeblod i årerne om udviklingen af en ny løbesko.

”Generelt arbejder sportsbranchen i Danmark på et højt niveau. Vores DNA er blandt andet, at vi forsøger at tage udgangspunkt i de mennesker, der skal bruge vores produkter og gøre os umage med det, vi gør. Det tror jeg også er en af de vigtigste grunde til, at Puma har valgt os som partner.

Men man kan jo godt undre sig lidt over, hvordan det egentlig kom i stand, at en mindre dansk virksomhed pludselig finder sig selv i et samarbejde med en af verdens største sportskoncerner?

”Tilbage i 2019 var vi inviteret til elite dealer møde hos PUMA i Boston til introduktionen af 2020-modellerne. På et tidspunkt valgte vi på en konstruktiv vis at fortælle, hvad vi mente, der skulle til for at forbedre de sko, Puma præsenterede. Dagen efter blev vi inviteret til at gå i yderligere detaljer, og resultatet blev, at KSO blev tilknyttet som konsulenter og skulle give feedback på brandets inline-modeller”, fortæller Jan – alt sammen ansporet af, at KSO på dansk vis, åbnede munden og sagde deres mening.

Vi er nørdede

Jan medgiver, at de er nørdede på den gode måde i KSO. ”Vi arbejder meget med anatomi og biomekanik, og det er både grunden til samarbejdet med Puma og også den konkrete viden, som de har brugt til at udvikle skoene.”

”I løbet af de seneste år har vores team bestående af tre fysioterapeuter fra KSO og jeg selv haft en lang række onlinemøder med PUMAs udviklingsteam, og vi har fået tilsendt og testet prototyper af sko fra den allerførste udgave til den endelige version. Her har vi blandt andet brugt vores 3D Studie i Brønshøj, hvor vi kan måle kroppens rotationer ned til én millimeter, og så har vi kombineret det med al vores hands-on-erfaring med løbesko”, fortæller Jan, der tilføjer, at man hos KSO igennem 20 år har gennemført godt 50.000 årlige løbetests med kunder. ”Samtidig har vi jo haft en god mulighed for at vurdere den nye PUMA løbesko i forhold til vores brede viden om, hvad man ellers kan finde på markedet”. Det er det samarbejde, PUMA har valgt at hædre med lanceringen af PUMA X KSO.

Jan fortæller, at der i processen er blevet lyttet meget til KSO-teamets input, som særligt fokuseret på skoens geometri: Slidsål, mellemsål og overdel. ”Hvis de tre elementer arbejder sammen, så er det vores overbevisning, at vi får skabt bløde bevægebaner og optimal perfomance for løberen med færrest mulige skader”.


Globalt koncept

Mens han forklarer, kan Jan næsten ikke få armene ned. ”Det er er helt vildt, at vores samarbejde nu honoreres med en Capsule Collection skabt i et collab mellem PUMA og KSO. Det havde vi ikke i vores vildeste fantasi forestillet os”, siger han. ”Jeg har været i sportsbranchen i over 20 år, og jeg har aldrig været i nærheden af noget lignende”.

Men KSO’s samarbejde med PUMA stopper ikke med lanceringen af PUMA X KSO. For ud over skoene i den dansk-inspirerede Capsule Collection, så byder Puma-samarbejdet også snart på en helt ny løbesko, som KSO har været med til at bygge fra bunden. Skoen bliver lanceret i foråret 2023 og skal være en del af Pumas faste globale kollektion i de kommende år. Og spørger man KSO, så har de aldrig før hørt om et samarbejde af den karakter i løbebranchen.

”Skoene er udviklet i samarbejde med PUMAs udviklingsteam fra det europæiske hovedkontor i Tyskland. De mødte op hos os med et specialiseret team af produktspecialister, designere og direktøren for hele innovationsområdet for at høre vores ”take” på, hvordan man opbygger en løbesko og ikke mindst vores udviklingstanker”, fortæller Jan. Og her blev resultatet altså ny innovation, der skal være en del af PUMA’s inline kollektion.

KSO har specifikt bidraget med input til blandt andet på skoens insole, og kaster man et blik ind i den prototype, som Jan viser mig, står der: ”Insole designed and engineered with expertise from Kaiser Sport and Ortopædi” Og det er da kæmpestort”, siger Jan med et smil.

Sålen (insole) er opbygget med en hælskål og et forfodsløft inspireret af de 20 års erfaring, som KSO har med løbere og indlæg. Jan pointerer endvidere, at skoen er til alle typer løbere, og han tilføjer, at meldingen fra PUMA lyder, at det er er blevet utroligt godt modtaget. Og når de lanceres til foråret et Danmark og KSO altså igen med på den globale, internationale scene.

Spørger man Jan, hvad samarbejdet med PUMA har givet KSO, svarer han: ”Det har givet os tre ting. Internt har de ansatte en enorm stolthedsfølelse. Det løfter kulturen i virksomheden og glæden ved at arbejde i KSO.”

Ud over de tre ting, så er der naturligvis også en forretning i det for KSO, men Jan ser samarbejdet som en større gevinst for kulturen end for økonomien. Det skyldes blandt andet at alle i KSO er fokuserede på at hjælpe andre mennesker til et mere skadefrit, sundere og gladere liv, bl.a. i forhold til løbesko, der gør det lettere at bevæge sig uden at få skader. ”Og det er det, vi også har opnået her”, siger Jan og slår fast, at der er mange følelser i det. ”Vi lægger vores hjerteblod i at hjælpe vores gæster i butikken hver dag. Vi gør os umage, og nu kan vi overføre det til den helt store globale scene”.

Man fornemmer tydeligt den store stolthed, Jan har på sine egne og sit teams vegne, omkring samarbejdet med PUMA, og han slutter da også af med at slå fast: ”Når jeg engang sidder på plejehjemmet og skal fortælle om mit liv, så er det klart en af de historier, der vil blive genfortalt. For det har betydet meget. Det handler om følelsen af at gøre en forskel på globalt plan”.

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af Sportsbranchen Dk’s kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her