Vi er håndboldnørder for seriøse håndboldspillere på alle plan

HSHOP.dk er et dedikeret univers for seriøse håndboldspillere på alle plan. Fra seriøse amatører til professionelle.

 

Sport24 har drevet webshoppen i et par år, og i løbet af den tid har man fået et godt indblik i såvel håndbolden specifikt, som i dét at drive en international specialistwebshop generelt. Og den viden har allerede smittet af på Sport24, der i 2022 åbner i yderligere to lande.

HSHOP.dk er håndbold! På Instagram har man 14.600 følgere, der henter træningstips, gode ideer, omfattede reviews af sko og i det hele taget er en del af det omfangsrige univers, som HSHOP har skabt med håndbolden som det absolutte omdrejningspunkt.

De kalder med stolthed sig selv for håndboldnørder, og Lars Elsborg, der er direktør i Sport24, som ejer HSHOP.dk, kalder webshoppen for Sport24’s legeplads.

”Vi overtog HSHOP.dk, da det selskab, webshoppen tidligere lå i, gik konkurs. Og vi købte det af flere grunde”, fortæller Lars Elborg. ”Dels kunne vi se et kommercielt marked og en mulighed for at lave god forretning. Dels var det en mulighed for at få en specialtilgang til en kategori og lære og forstå den til bunds, og sidst var det en mulighed for at lære mere om, hvordan man driver en webshop på et internationalt plan. For da vi overtog HSHOP.dk, havde man aktiviteter i syv-otte europæiske lande”.

Så planen var altså både at drive en god forretning, og at Sport24 som virksomhed kunne lære af HSHOPs internationale tilgang.

Og begge dele er lykkedes, fortæller Lars. Webshoppen udvikler sig og vækster, og Sport24 gik i 2021 også ind i Norge og i 2022, går man ind i yderligere to indtil videre unavngivne lande.

 

Specialister og historier

HSHOP.dk handler med privatpersoner – såvel med amatører som med elitehåndboldspillere, men fælles for dem alle er, at det er håndboldspillere, der er seriøse omkring deres sport.

Derfor er et utroligt vigtigt, at dem, der arbejder med webshoppen, er specialister og selv er udøvende håndboldspillere, der ved alt om sporten, og som har en passion for at finde det rigtige udstyr til webshoppens ”hylder”. Faktisk har HSHOP også en fysisk butik i Funder ved Silkeborg, og den bruges netop til at få en god fornemmelse af, hvad kunderne ønsker, hvem kunderne er og hvilke krav, der stilles til den viden og rådgivning, butikkens medarbejdere skal kunne formidle.

Og noget af det, forbrugerne bestemt ønsker, er et dedikeret håndboldunivers.

”Vi søger at skabe vores egen fortælling om varer såvel som om identitet”, fortæller Lars. To medarbejdere, der ved ALT om håndbold er fulgt med fra det tidligere HSHOP over i Sport24 regi, og hertil kommer, at man har sammensat et advisoryboard, der kender alt til Sport24 forretningen; systematikken, logistikken, it med meget mere. ”Den kombination af mennesker gør, at HSHOP nu har de bedste betingelser for yderligere vækst.

”Nørderne” er dem, der kan skabe historierne på de sociale medier såvel som på webshoppen. Dét, der driver forretningen. ”de kan alt det, vi andre ikke kan. De ved, hvad skoene skal kunne, hvordan de er opbygget, og har de en bold i hånden i 30 sekunder, kan de fornemme, hvad det er for et mærke. Det gør de fantastisk godt, og det skal de have fred og ro til, for spin-off er en god forretning”, siger Lars.

To videofolk er ligeledes ansat og begge arbejder de på tværs af HSHOP og Sport24. For Lars er ikke i tvivl om, at video er måden at kommunikere fremadrettet. ”Det fede billede af en håndboldsko er ikke længere nok. I dag skal der både lys og levende billeder på, og der skal fortælles en historie; om produktet, om sporten eller om træningen omkring sporten. Det har vi bl.a. lært mere om i HSHOP og videreført til Sport24”.

Lars fortæller, at man for et par år siden købte aktiverne i det selskab, der tidligere stod bag HSHOP, var der meget mere oprydningsarbejde, end man havde forestillet sig. ”Faktisk brugte vi to år på at rydde op, og så kom corona og lukkede al håndbold, efterskoler og alle andre steder ned i både Danmark og Norge. Og spilles der ikke håndbold, tænkes der heller ikke på håndboldsko og træningsudstyr. Det har naturligvis gjort, at vi ikke har haft den vækst, vi håbede på, men samlet set er HSHOP dog alligevel en fornuftig businesscase”.

 



Skoene tager føringen

Det, kunderne først og fremmest går efter i HSHOP, er håndboldsko, og her gør man rigtig meget ud af både at teste og beskrive skoene. For som det hedder sig på websitet ”Skoene er dit vigtigste våben”, og derfor har man udvalgt de bedste.

Hver gang, der kommer en ny model med en ny teknologi, på markedet, testes skoene 100 pct. igennem af eksperterne hos HSHOP, og de har carte blanche til enten at give dem ”thumbs up” eller ”thumbs down”, for man vil ikke sælge noget i HSHOP, man ikke kan stå inde for.

Alligevel findes der mere end 200 forskellige håndboldsko; brede, smalle, lette, til målmænd og til fløjspillere fra brands som Mizuno, Asics, Puma, adidas og hummel, og derfor kan alle håndboldspillere – uanset hvad de ønsker – helt sikkert finde et par håndboldsko, som dækker både behov og spillestil.

”Og er man som kunde i tvivl, står vi gerne til rådighed med hjælp og rådgivning, hvad enten det gælder sko eller den næststørste kategori; rekvisitter som knæbind bolde, tapning og bind eller beklædning”.

Som man måske skulle tro, mener Lars ikke, det spiller den store rolle i forhold til salget i webshoppen, om der er EM eller VM. ”Der er ikke det samme store trøjesalg i håndbold, som der er i fodbold. Dem, vi i højere grad satser på som kunder, er hverdagens håndboldspillere på både amatør- og professionelt plan”.

 

Vi skaber universet

Lars er helt klar på, at den mest effektive salgskanal for HSHOP og andre tilsvarende specialsportsbutikker er de sociale medier, hvor man netop kan skabe det univers, der bedst muligt understøtter forretningen og sporten.

Et andet rigtig vigtigt element i opbygningen er HSHOP er HSHOP Army. Og selv om Lars ikke vil ud med, hvor mange medlemmer, kundeklubben har, vil han dog godt sige, at det er mange, og netop når man driver en specialbutik rammer man men en kundeklub lige ned i målgruppen.

Professionelle håndboldspillere er også tilknyttet både den fysiske butik og som ambassadører for HSHOP og Sport24. Og bl.a. under VM i håndbold for kvinder havde Sport24 bandereklamer under Danmarks kampe.

Lars tror på, at sportsmarkedet fremadrettet vil bestå at et miks af specialbutikker både online og fysiske og af større, bredere kæder.

”Det er den vej, det går. Nogle vil gerne have ekspertisen, andre kan ”nøjes” med det udvalg, der er i kædebutikken. For selv om vi i Sport24 har et ekstremt bredt udvalg af håndboldsko er udvalget i HSHOP endnu bredere, og ikke mindre væsentligt – tackler de salget af skoene på en anden måde”.

Og Lars sammenligner HSHOP med en løbespecialforretning. Nogle mennesker løber 3000 km om året, og stiller derfor utroligt høje krav til udstyr og sko, og den kategori vinder man ikke ved at have 20 modeller at vælge imellem. Andre løber seks km to gange om ugen. De kan sagtens finde sko og udstyr i en almindelig sportsbutik, og måske orker de ligefrem ikke de mange råd og vejledning, der følger med i en specialforretning”.

 

HSHOP i årene frem

Lars tvivler ikke på, at HSHOP vil vokse i årene frem. ”Den skal blive større og større, og der skal kobles flere og flere markeder på. Efter vi fik ryddet op og startet op i Norge, er det norske marked allerede nu lige så stort som det danske”.

HSHOP er også fremadrettet målrettet håndbold, men Lars er ikke afvisende overfor, at man kan bruge konceptet inden for andre sportsgrene.

”Men helt ærligt er det utroligt besværligt at starte en seriøs webshop op, og det er bestemt ikke noget, man bare lige gør. Uanset hvilket sportsgren, det drejer sig om. Det kræver ressourcer på alle fronter fra eksperter på sportsgrenen til videofolk og meget mere, og i Sport24 gør vi ikke noget halvt. Men i Sport24-regi vil vi helt klart benytte os af den erfaring, vi har fået fra HSHOP, både med hensyn til specialistkategorierne og med hensyn til at drive webshop i udlandet”, slutter Lars Elsborg.

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af Sportsbranchen Dk’s kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her