Speedo er for alle,
der elsker vand

Når MNO overtaget brandet ved årsskiftet, fortsætter det store arbejde for at hjælpe børn og unge med at lære at svømme og verden med at blive et bedre sted.


Når kalenderen skifter til 2023, er det samtidig startskuddet til en ny æra for Speedo. Fra årsskiftet overtager svenske MNO, der bl.a. også står bag Under Armour samt en række øvrige outdoorbrands, nemlig Speedo fra New Wave. ”Men det kommer i udgangspunktet ikke til at betyde noget som helst for forhandlerne”. Det slår Henriette Kobel-Bugge fast. Hun har været country manager for Speedo i Danmark i 19 år, og det vil hun også fremadrettet være i det nye set-up.

”De forandringer, der kommer til at ske, er primært internt; nye systemer, nye samarbejdspartnere med videre – og et nyt showroom i Holte sammen med Under Armour”, fortæller Henriette, der lige nu befinder sig i en transition. New Wave afvikler, mens MNO udvikler. ”Det kan selvfølgelig godt blive lidt turbulent, men vi finder ud af det, og mine kunder har været fantastisk forstående. Vi forsøger at skabe en glidende overgang, men indimellem kan der være lidt udfordringer”, siger hun.

Henriette har arbejdet med MNO, siden hun begyndte indsalget til SS23, og hun fortæller, at det faktisk er godt fantastisk godt. ”Vi har holdt budgettet og mere til, så det er en ganske god begyndelse”.

Henriettes mål er, at overgangen skal ske så gnidningsløst som overhovedet muligt for forhandlerne. ”Vi er et lille Speedo-team i Skandinavien, og vi holder mange møder. Vi vil fremstå som ét marked”, fortæller Henriette, der er den person med den største Speedo-erfaring i teamet.

 



Større bredde på kollektionen

Fra SS23 fortæller Henriette, at der vil komme en større bredde på kollektionen. ”Vi udbygger kollektionen med en større Leisure-kollektion med bl.a. bikinier til voksne kvinder, badedragter med en dyb ryg og høje benudskæringer, badedrager op til str. 50, og badebukser og -shorts med fede mønstre til mændene. Og den nye kollektion er blevet taget rigtig godt imod af vores danske kunder”.

Henriette fortæller videre, at den kollektion, der præsenteres på det skandinaviske marked, er tilpasset de skandinaviske kunder. ”Vi forventer os faktisk en del af den. Efter corona er antallet af vinterbadere steget, ligesom kollektionen jo også er målrettet alle dem, der tager på ferie, så vi tror på, at den større Leisure-kollektion vil generere salg året rundt”.

Speedos velkendte kollektion af badetøj til sportssvømmere er naturligvis også helårlig, og hertil kommer LZR-kollektionen, der er målrettet elitesvømmerne. Men selv om der kom flere vinterbadere under corona, var det ikke en sjov tid for Speedo, fortæller Henriette, for alle svømmehaller og storcentre var lukkede. ”Men langt de fleste af vores kunder valgte ikke at annullere ordrerne men at fremrykke dem. Det er vi meget taknemmelige for”. Og da hallerne igen åbnede, skete der for alvor noget på salget.

”Vi har dog stadig en udfordring med produktionen af varer i Fjernøsten, bl.a. på vores tilbehør som fingerpadles og andet hardware.

 

Jeg føler mig godt tilpas i branchen

Henriette har været hos Speedo i 19 år til december, og hun føler sig godt tilpas i sportsbranchen.
”Jeg var væk fra sportsbranchen i nogle få år, men jeg savnede den; butikkerne, messerne og kollegaerne fra de andre leverandører”.

Igennem årene har sportsbranchen naturligvis været igennem en forandring, og der har været en dels turbulens ikke mindst på kædeniveau”, siger Henriette. ”Der er opstået flere specialforretninger og nichebutikker både online og fysiske butikker, og i mange af dem, er Speedo nr. 1 brand”, lyder det fra Henriette.

Hun fortæller videre, at Speedo blev etableret i 1928, og at man i dag er at finde i 180 lande worldwide. Faktisk er Speedo blevet et fænomen, og brandets kendskabsgrad er høj. Måske mest af alt takket være de ultrasmå badebukser, som mange forbinder med Speedo. Men udviklingen sker på stangvarerne og inden for hardware bl.a. svømmebriller, der er en stor kategori for Speedo.

”Ikke mindst hardware er en god kategori for sportsbutikkerne. Det er en fin fortjeneste på varerne, fordi der ikke er behov for at sælge dem på udsalg, og alle, der svømmer i en svømmeklub eller en svømmeskole, skal have et par.

 

Speedo skal være forgangsbrand

Speedo har en stor designafdeling, der tager sig af at designe de forskellige kollektioner til junior, senior og watersports.

”Men fremadrettet er det planen, at vi også skal samarbejde mere med bl.a. Speedo USA, så vi også kan trække på deres kollektioner, når der er noget, der passer til Skandinavien”. Henriette slår fast, at Speedo er blandt verdens førende svømmebrands, og det betyder, at der hele tiden skal være fokus på kvalitet og pasform.

”Vores største kundegruppe er kvinder, men vi har også en meget trofast kundegruppe inden for hardware. Det er lidt som med tandlæger; når man finder en, man har tillid til, så er man tro mod vedkommende, og finder man et par svømmebriller, der sidder godt, køber man ikke andre”.

Men her udvikles dog også, og helt nyt er en brille og etui i recycled plast, Biofuse 2.0, som Speedo lancerer som det første brand i verden. ”Den lanceres i fem farver til SS23, og til AW23 lanceres den i en juniorudgave”.

Bæredygtighed er en stor del af fremtiden hos Speedo. Bl.a. vil alt basis badetøjet blive fremstillet i recyclede materialer fra 2023. I det hele taget, mener Henriette, at Speedo som førende brand, også har en forpligtelse til at være innovativ og nytænkende på produkter, men også ud over produkterne. Bl.a. kører man en ”drownprevention”-kampagne i Sydafrika, hvor man giver gratis svømmeundervisning til unge, herudover støtter man The Black Swimming Association, Boys & Girls Clubs of America, Swim UP Hill, LGBTQ+ charities and communities og Royal Life Saving Society (RLSS).

”Speedos misson er, at alle skal kunne svømme i 2030, og til det formål donerer man 1 pct. af sit overskud hver år”, siger Henriette, der videre fortæller om endnu et projekt ”Trees for clean seas”. ”Planen er at der plantes to millioner mangrove træer – hvilket fylder det samme som 4000 olympiske svømmebassiner – i Madagascar, Mozambique og Kenya i samarbejde med Eden Reforestation”.

At det netop er mangrovetræer, der plantes, er fordi de kan afhjælpe i forbindelse med naturkatastrofer som tsunamier, og samtidig optager de CO2 10 gange bedre end andre trætyper. Man samarbejder med lokale om at plante træerne. Det skaber jobs og trækker CO2 ud af atmosfæren.

På lokalt plan har man ikke bare fokus på eliten. ”Vi støtter op om elitesvømmerne, men vi støtter også de lokale svømmeklubber bl.a. Kvik Kastrup. For det handler ikke om at vinde hver gang. Det handler også om at være en god kammerat, tage de små under sine vinger og gøre en forskel. Alle, der elsker vand, skal kunne være med”, siger Henriette, og hun understreger, at det er én af de ting, hun holder af ved Speedo. ”Samtidig ligger man aldrig stille. Der skal udvikles, der stilles krav til perfomance, og der er lagt en businessplan for Skandinavien, der omfatter kampagner året rundt”.

To gange om året lanceres nye kollektioner indenfor kategorierne, og Henriette fortæller, at de 10 bedste styles altid ligger på lager. Og ja det gælder også ”Speedo’en”. Den lille tætsiddende badebuks, der aldrig går af mode.

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af Sportsbranchen Dk’s kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her