SoMe booster synligheden – herefter følger salget

Hos Vernon Sport er man gået all-in på de sociale medier, for skal det fungere effektivt og professionelt er man nødt til dét. Og samtidig kræver det en SoMe-strategi, der løbende udvikler sig, siger Tina Ahmad, head of marketing hos Vernon Sport.


”Vi har en klar SoMe strategi, og der er ikke meget, der er overladt til tilfældighederne. Men vi bruger også meget tid på de sociale meder. Det er man ganske enkelt nødt til, hvis man vil bruge de sociale medier som et professionelt værktøj”. Det siger Tina Ahmad, der er head of marketing hos Vernon Sport.

Da Tina blev ansat for godt to år siden, var Vernon Sport næsten ikke synlige på de sociale medier. De er de nu. I PR- og marketingafdelingen sidder de to mennesker, der løbende arbejder med SoMe. Der postes en-to gange om dagen på både Instagram og Facebook, og der holdes øje med om andre poster materiale eller tagger Vernon Sport på et billede, der herefter repostes.

”Vi laver en plan for 14 dage ad gangen, skriver tekster med vores egen tone-of-voice, der fanger ”viben”, vi bruger emojis og videoer, og vi bruger instagram analytics til at se, hvornår giver det bedst mening at poste. Vi beslutter, hvilke influencers vi vil bruge til hvilke brands, og sørger for, at der er en rød tråd i billeder og tekster”, forklarer Tina. For selv om Vernon Sport har mange brands, og selvom de fleste af de brands også har en officiel profil, er det vigtigt at få vist hvert enkelt brand optimalt.

”Derfor arbejder vi typisk med et brand en uge ad gangen for på den måde at skabe en rød tråd”.


Digital markedsføring er også en del af Vernon Sports strategi, men i kombination med traditionel markedsføring. ”Andelen af traditionel markedsføring er blevet mindre i takt med at den digitale markedsføring er øget. Den er billigere og lettere at se resultaterne af, men vi vurderer, hvem målgruppen er, og annoncerer derefter”.

Hun mener også digital markedsføring er en måde at forlænge et brands levetid på. Bl.a. ved at samarbejde med influencers.

Hos Vernon Sport har man valgt at arbejde med ikke-betalte influencers. ”Vores filosofi er, at vi vil arbejde med mennesker, der kan lide vores mærker, og hvis livsstil matcher det, vi gerne vil signalere frem for med mennesker, der laver billeder, fordi de får penge for det. Vi holder øje med instagram-profiler, bruger tid på at researche, og finder frem til de influencers, der passer til de enkelte mærker. Og etablerer vi et samarbejde, får de selv lov til at vælge produkterne, så de får ting, de rent faktisk gider at gå med. Det giver ærligt content”.

Siden Vernon Sport begyndte sin digitale rejse, er både Vernon Sport og de brands, man repræsenteret blevet betydeligt mere synlige. ”Vi kan nu se, at vi har en loyal skare af forbrugere, der følger os, samt både influencers og stylister, der bruger vores ting i magasinerne”, forklarer Tina.

 

En interessant rejse

Da Vernon Sport skulle begyndte sin digitale rejse, skulle der tages stilling til, om det var Vernon Sport, der skulle promoveres eller de enkelte brands.

Hvert brand har en international hjemmeside, bortset fra Blunderstone, hvor Vernon Sport styrer den danske profil. ”Derfor valgte vi at promovere mærkerne på Vernon Sports profil. Her har vi allerede fået bygget en god følgerskare op, bl.a. ved at ansatte i Vernon Sport reposter og deler flittigt. Så vi har ikke bare flot content, men også en god rækkevidde”, fortæller Tina.

 

Kampagner i samarbejde med kunder

Hos Vernon Sport har man også haft god succes med at lave kampagner, der leder direkte hen til en forhandlers hjemmeside. Hvis der eksempelvis er et mærke, der ikke præsterer som forventet.

”Det tager vi ikke penge for, det er et ekstra værktøj, vi er begyndt at bruge for at sætte skub i salget”, lyder det fra Tina, der dog videre siger, at det fungerer bedst, hvis butikken har en webshop. ”Men det skaber god opmærksomhed omkring et mærke, og ved at linke til kundens hjemmeside styrker vi det gode samarbejde. For vi vil ikke bare sælge varer, vi vil også gerne hjælpe med at sørge for, at varerne forlader hylderne hos forhandlerne”

Til at styre aktiviteterne på de sociale medier bruger Tina app’en ”Business Manager”. Her kan man koble instagram og Facebook på, og man kan få et samlet overblik over sine annoncer. Følge med i, hvor mange penge, man har brugt, og se statistikkerne over, hvor mange, der har set annoncen. Herfra kan der i øvrigt også linkes videre til forhandlernes webshop, og man kan følge med i, hvor meget trafik, der ledes hen på siden. ”Derfor kunne vi også se, at en kampagne, vi satte i gang hos en forhandler, solgte 59 par sko på to uger”.

 

Skab synergien og skab udvikling

Hos Vernon Sport benytter man både Instagram, Facebook og LinkedIn, og man sender nyhedsbreve ud, hvor der er en synergi med de sociale medier.

”Man skal poste billeder med forskellige tekster på de tre platforme, for de henvender sig til forskellige mennesker. Instagram skal være friskt, Facebook midt imellem og LinkedIn teksten skal være mere formel”.

Instagram er den platform, der er størst interesse omkring, og Tina understreger, at det er utroligt vigtigt, at man hele tiden er over sin profil. ”Skriver folk en besked, skal de have svar hurtigt, og vi kommenterer og liker, når nogen poster noget af vores tøj eller sko. Det er en del af gamet, og det er ikke godt nok at like noget om mandagen, der blev postet om fredagen”.

At det er spændende at arbejde med de sociale medier og digital markedsføring, er Tina ikke i tvivl om. Men hun slår også fast, at det handler om hele tiden at udvikle sig.

”Vi har fået skabt et synligt netværk. Fra ikke at være specielt kendt blandt forbrugerne, er Vernon Sport nu synlig alle vegne. Så næste skridt, tror vi på, må være at fortælle nogle lidt længere historier, der kan give mærkerne dybde, eller historier fra vores showroom. For ulempen ved de sociale medier er, at folk følger dig, så længe du er interessant. Bliver din profil uinteressant, er de hurtigt videre. Samtidig har du ikke mange sekunder til at fange dine følgeres opmærksomhed, inden de swiper videre. Og det er en udfordring”.

Tina fortæller videre, at salg og marketing i dag er tæt forbundne, og når den kreative salgsdirektør skal præsentere Vernon Sport for en eventuel kommende samarbejdspartner, eller man er ude hos en ny kunde for at præsentere Vernon Sport, er det ofte med udgangspunkt i marketing.

”Salgspræsentation i dag består for 80 pct. vedkommende af marketing. Både kunder og brands stiller i dag enormt store krav til netop markedsføringen, for er den god, kan et brand holdes i live længere”.

Tina slår også fast, at verden i dag ser anderledes ud, end den gjorde for et år siden. ”Vi har netop afviklet to digitale modeshows for vores store kunder, og det fungerede faktisk godt, og jeg tænker da også, at vi på sigt forsøger at skubbet en del af salget den vej”.

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af Sportsbranchen Dk’s kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her