Puma rangeret som det mest bæredygtige brand i “Business of Fashion”
Sportsfirmaet PUMA er det mest bæredygtige mærke i branchen ifølge den seneste rangering af publikationen Business of Fashion, som rangerede de 30 største virksomheder i modebranchen.
Business of Fashion bemærkede, at PUMA havde førende score for vand og kemikalier, arbejdstagerrettigheder og gennemsigtighed, samtidig med at den forbedrede sin emissionsscore markant sammenlignet med sidste år. Samlet set scorede PUMA 49 ud af 100 point, et godt stykke over branchegennemsnittet på 28.
“Vi glæder os over anerkendelsen i Business of Fashion Sustainability Index 2022 og vil tage vores lederposition som en opmuntring til at tage det næste skridt på vores bæredygtighedsrejse,” sagde PUMAs administrerende direktør Bjørn Gulden. “Vi er enige i konklusionerne om, at der stadig er meget at gøre for at bringe vores industri i overensstemmelse med Paris-aftalens mål om klimaændringer samt FN’s mål for bæredygtig udvikling.”
Som en del af sin Forever Better bæredygtighedsstrategi annoncerede PUMA tidligere på året, at de havde reduceret sine kulstofemissioner mellem 2017 og 2021 fra både sin egen drift (-88%) og sin forsyningskæde (-12%), på trods af et stærkt salg vækst i samme periode. PUMA opnåede denne reduktion ved at købe 100 % vedvarende elektricitet gennem vedvarende elektricitetspriser og attributcertifikater for vedvarende energi, hvilket flyttede vores virksomheds bilflåde til elektriske motorer, ved at bruge mere bæredygtige materialer og implementere effektivitets- forbedringer på fabriksniveau.
For at være gennemsigtig omkring sin forsyningskæde offentliggjorde PUMA sin fulde liste over Tier 1-leverandører og også de vigtigste leverandører i Tier 2 og udvalgte Tier 3-leverandører.
Inden for vand og kemikalier offentliggjorde PUMA spildevandstests for sine leverandører med vådbehandling og viste forbedret overensstemmelse med spildevandsindustriens standarder såsom ZDHC Wastewater Quality Guideline.
For at forbedre arbejdstagernes rettigheder i sin forsyningskæde, et emne som virksomheden først forpligtede sig til i sin adfærdskodeks i 1993, arbejder PUMA sammen med Fair Labor Association og ILO Better Work Program. PUMA indsamler og offentliggør løndata og andre sociale præstationsindikatorer i sin årsrapport.