Fjällräven betragtes som mest bæredygtige brand for 4. år i træk

I kategorien beklædnings- og livsstilsbrands er Fjällräven i hjemlandet Sverige kåret som landets mest bæredygtige brand for fjerde år i træk i årets 2023 Sustainable Brand Index. 

”Med en pæn andel af danske outdoor-forhandlere, specialbutikker og samarbejdspartnere her i Danmark er dette et positivt signal, og samtidig motiverende for os der arbejder i branchen, at vi hele tiden tager de rigtige skridt, og at bæredygtige initiativer hele tiden er i bevægelse”, udtaler den danske country manager hos Fjällräven/Fenix Outdoor Danmark, Kasper Holmboe.

”Et af de første Fjällräven-produkter, der kom til Danmark, helt tilbage i 80’erne, var den firkantede lærredsrygsæk, kaldet Kånken. I daglige tale blev den kaldt lærerygsækken eller pædagog-rygsækken, fortæller Kasper Holmboe, i dag er den lille rygsæk bredt repræsenteret, og er stadig en del af husholdningen i mange danske hjem. Her i marts-måned er tasken blandt andet også at finde på KØN i det østjyske”, fortæller Kasper Holmboe.

Om undersøgelsen:

Med hjælp fra 80.000 forbrugere fra 8 forskellige lande, undersøger og analyserer Sustainable Brand Index bæredygtigheden på op imod 1.600 brands på tværs af 36 industrier. Undersøgelsen er blevet gennemført årligt siden 2011, og den uafhængige undersøgelse vurderer, hvordan bæredygtige brands betragtes af forbrugerne.

“Stærke outdoor-brands kan ikke overleve i dag uden en solid bærdygtighedspraksis. Det er utroligt opløftende, at det arbejde som Fjällräven laver, bådes ses og værdsættes af forbrugerne”, siger Martin Nordin, Executive Chairman hos Fenix Outdoor. “Jeg er stolt af at det ikke kun er Fjällräven i Fenix Outdoor koncernen som rangerer højt inden for kategorien. Naturkompaniet topper også listen. At agere ansvarligt i og overfor naturen har guidet Fenix Outdoor siden grundlæggelsen, så denne anerkendelse for to af vores brands er utroligt vigtig”

Grundlagt i 1960, har Fjällräven opbygget sin globale virksomhed omkring outdoor-beklædning og udstyr der er slidstærkt, funktionelt og bæredygtigt.

“Vores vision er at blive det mest bæredygtige premium outdoor-mærke i verden, så vi er glade for at forbrugerne har tillid til Fjällräven-brandet og vores bestræbelser på at drive den bæredygtige innovation fremad”, siger Martin Axelhed, CEO hos Fjällräven.

“Vores bæredygtighedsmål er at bidrage positivt, eller som vi plejer at sige; at efterlade base camp’en i bedre stand end da vi kom. Vi er utrolig glade for, at den hårde indsats som Fjällräven lægger i alt fra ansvarligt råvareindkøb, en transparent CSR-rapport til eliminering af farlige kemikalier gør en forskel og bliver positivt modtaget af forbrugerne, ” siger Aiko Boda, Chief Sustainability Officer hos Fenix Outdoor

 
Historik: Bæredygtige skridt hos Fjällräven

Som undersøgelsen indikerer, er det at blive opfattet som det mest bæredygtige brand i hjemlandet en ting, men det at skulle vise den bæredygtige retning kræver seriøse tiltag – og gennem årene har Fjällräven vist vejen hvad angår minimering af virksomhedens miljømæssige fodspor.

En af de mest undervurderede, men mest vigtige sider af bæredygtighed er lang levetid. Fjällräven er blevet kendt for at designe tidløs beklædning og udstyr, til livslangt brug, ved at bruge stærke materialer, og som nemt kan repareres. Virksomheden lærer også sit globale fællesskab at passe på deres udstyr, bl.a. ved hjælp af pleje-og reparationsguider, butiksevents, som er begyndt at blive utrolig populære.

PFC’er 

Tilbage i 2011 havde virksomheden allerede udviklet sit første vandtætte skallag, Eco-shell, udviklet uden brug af de skadelige fluorstoffer i imprægneringen, og igangsatte en platform, hvordan brugere kunne lære og få info omkring genimprægnere deres skaltøj og regntøj med PFC-fri plejemidler. Fra 2015 havde virksomheden udfaset al PFC-imprægnering i hele Fjällräven kollektionen, fra beklædning til rygsække til telte.  

At udvikle PFC-fri løsninger, og gøre opmærksom på hvilke konsekvenser PFC’er kan have på miljøet har været et vigtigt emne for Fjällräven at tage op. I dag byder virksomheden de nye lovmæssige retningslinjer velkommen, og er glad for at flere brands også er med rejsen mod en PFC-fri outdoor-industri.

Sporbarhedsprocesser

Da virksomheden i høj grad også er en jakkeproducent, er foringsmaterialer en essentiel del. Derfor er sporbarhed en vigtig del, når det kommer til animalske materialer. Virksomhedens Down Promise garanterer 100% sporbarhed og etisk produceret dun ved hjælp af en produktionskæde med streng og gentagne kontroller af sine leverandører og underleverandører. Fuglenes velbefindende er topprioritet, sammen med tæt kontrol af dunets høje kvalitet.

Før sporbarhedsprocessen indførelse betød en al for lang produktionsgang, at Fjällräven ikke præcist vidste, hvor virksomhedens dun kom fra. Så for at sikre den højeste standard for dyrevelfærd og sikkerhed besluttede Fjällräven at se nærmere på sin forsyningskæde og udvikle sine egne strenge standarder i stedet for at stole på tredjeparter og certifikater. Efter års arbejde blev resultatet Fjällräven Down Promise, som har været gældende siden 2014 og betragtes som det bedste og mest transparente i outdoorbranchen.

Uld og en holistisk landbrugspraksis

Uld er et andet foretrukket materiale, der bruges af Fjällräven, og som har betydelig funktionalitet, når det angår outdoorudstyr og beklædning. Tidligere har den globale uldforsyningskæde manglet en gennemsigtighed. For Fjällräven har det imidlertid været en afgørende del af virksomhedens bæredygtighedstilgang at definere sine egne kriterier med leverandører på en transparent måde. Et pilotprojekt i 2014 med en lokal gård i det nordlige Sverige gjorde det muligt at identificere forbedrede produktionsprocesser og sætte sine egne standarder for dyrevelfærd og miljøpåvirkning.

I dag samarbejder Fjällräven med New Zealand-baserede ZQ Wool, som akkrediterer og arbejder med gårde i hele New Zealand og Australien og sikrer uldforsyning, kvalitet og integritet. Frem for alt sikrer det dyrevelfærd samt miljømæssig og økonomisk bæredygtighed, som alle er i overensstemmelse med de høje standarder, Fjällräven har defineret. For ZQ Wool er Fjällräven nu den største køber af ZQRX-uld, den førende standard for etisk produceret uld. I sammenligning med ZQ-certificeret uld skaber ZQRX også en standard for holistisk styret landbrugspraksis, som hjælper med at forbedre jordkvaliteten og binde kulstof.

Samlaren – overskydende materialerester

På andre projekter arbejdes der blandt andet med ressourceoptimering – overskydende materialerester håndteres med udvikling af en særkollektion i et begrænset oplag, altså tøj og udstyr, der er skabt ved hjælp af rester af stof indsamlet fra Fjällrävens fabrikker. Med titlen Samlaren, eller ‘Gatherer’ på engelsk, fremhæver kollektionen, hvordan ressourcer kan genanvendes på en bevidst og bæredygtig måde i en sådan grad, at det, der først betragtes som affald, kan omdannes til en værdsat, samlerobjekt.

Den næste Samlaren-kollektion lanceres den 18. april 2023.

Læs mere om bæredygtighed hos Fjällräven her.

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af Sportsbranchen Dk’s kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her