Vi ville være specialister, og det er vi blevet

Når Messi bliver til essi


Der er nok ikke den håndboldspiller eller fodboldspiller, hvis navn ikke har været en tur igennem maskineriet hos NS System i Frederikshavn, hvor man siden 80’erne har fremstillet transfertryk til sportsbranchen. I dag har man udviklet et tryk, der holder hele tøjets levetid, og dét, mener Niels Rask, adm. direktør hos NS System, at sportsbranchen kan bruge til at skabe mersalg.

Hvem kender ikke situationen, når sønnen eller datteren kommer hjem med den nye, længe ønskede fodboldtrøje, og Messi er blevet til essi, og i stedet for 10 på ryggen står der 0. Og der er ikke noget at gøre. Forbrugerne såvel som sportsbutikkerne har en opfattelse af, at et tryk er et tryk. Men det er det ikke. Derfor mener Niels Rask fra NS System, at sportsbranchen skal sælge tryk i forskellige kvaliteter, præcis som man sælger en vinterjakke, hvor man præsenterer udvalget, og man taler om funktioner, farver og priser. ”Det gælder også tryk på tøj, og i dag kan man sælge kunden det almindelige tryk eller et tryk, der koster lidt mere, men som holder hele fodboldtrøjens levetid”.

NS System har eksisteret siden 1965, og Niels kalder virksomheden for mere end 50 år ung. ”Vi synes ikke, vi er gamle, men vi har masser af erfaring”, forklarer han, og fortæller videre, at man siden midten af 80erne har beskæftiget sig med tryk på sports- og arbejdsbeklædning og dermed været leverandør til den danske og den internationale sportsbranche. I 2000 besluttede man sig for, udelukkende at koncentrere sig om den kernekompetence.

”Vi ville være specialister, og det er vi blevet”, siger Niels, der i januar 2011 købte NS System af sin far, og som dermed er 2. generation i familievirksomheden.

Siden 2011 har Niels yderligere udviklet virksomheden med fokus på eksport og med sælgere i alle de nordiske lande, bl.a. tre sælgere, der kører Danmark tyndt for at besøge ikke mindst sportsbranchen, som Niels gerne vil have endnu bedre fat i.

”Vi er de eneste i branchen, der tør garantere, at vores tryk holder tøjets levetid, og tøj, der holder og dermed ikke kasseres, er godt for miljøet. Så her kan vi gøre en indsats og være med til at sikre, at forbrugerne ikke køber-og-smider-væk. Samtidig er vores mest holdbare tryk også vandbaseret, og dermed miljøvenligt”.

At skabe et vandbaseret, holdbart tryk var den udfordring NS Sytem gav sig selv for fem år siden. I dag er det virksomhedens bedst sælgende produkt, og Niels forklarer, at dét, der gør det så holdbart, er, at det er både meget tyndt og meget strækbart.

NS System har i dag aftaler med Intersport, SportMaster og Sport24, men det er ikke alle butikker i kæderne, der har fået øjnene op for, at der faktisk kan ligge et fint mersalg i tryk på tøj.

”Vores produkt er en smule dyrere, men hvorfor ikke give kunderne i butikken muligheden for at vælge et garanteret holdbart og miljøvenligt tryk i stedet for at sælge på pris. Vi har også et billigere produkt, men vi vil da helst sælge det, der holder bedst, og som derfor er bedst for forbrugerne på den lange bane. Ikke mindst i sportsbranchen, hvor tøjet typisk vaskes mange gange, er det vigtigt”.

Generelt kunne Niels godt ønske sig, at sportsbranchen tog ”tryk på tøj” som et produkt med flere muligheder. ”For mange butikker, er det bare noget, der skal være der, og de glemmer den forretning, der også ligger i det”, siger han.

 


Miljø og bæredygtighed

Hos NS System har man tænkte bæredygtigt allerede før det var moderne. I dag arbejder man med vandbaseret tryk, og miljøvenlige produkter og farver, og alt lys i virksomheden har været LED i mange år.

”Vi tog et aktivt valg allerede for 5-6 år siden om, at vi ville være mere miljøvenlige, og at vi ville have fokus på produktudvikling og holdbarhed, og det har bl.a. resulteret i, at vi giver holdbarhedsgaranti på hele tøjets levetid på to af vores transfers”.

Som mange andre er NS System begyndt at markedsføre sig på de sociale medier direkte til forbrugeren. ”Vi synes, vores budskab er så godt, at vi gerne vil øge kendskabet til det blandt slutforbrugerne. Så vi fortæller historien om holdbarheden af transfertrykket, om at man ikke behøver finde sig i at trykket falder af, om vores værdier og så forsøger vi at menneskeliggøre, hvem vi er, så forbrugeren også kender det team, der står bag nummeret på sportstrøjen”, forklarer Niels, der tilføjer, at man er på Instagram, Linkedin og YouTube.

Målet er selvfølgelig, at slutforbrugeren begynder at efterspørge det holdbare transfertryk fra NS System ude i butikkerne, og at de forstår, hvorfor det koster lidt mere. Men Niels understreger også, at man absolut ikke henvender sig med direkte salg til forbrugeren. ”Det skal gå igennem vores forhandlere”, slår han fast.

Dog ser han en tendens til, at flere og flere forhandlere ikke længere vil bestille en transfer og selv trykke det på tekstilet, men at de sender tekstilerne til NS System, der så forestår trykningen. ”Vi kalder det All-in-1, for når vi forestår trykningen, giver vi selvfølgelig en ekstra garanti for holdbarheden, og samtidig kan medarbejderne i butikkerne bruge tiden på det, de er gode til, nemlig at sælge varer, fremfor at skulle stå i baglokalet og sætte tryk på sportstrøjer”.

 


1000 ny kvadratmeter

Netop fordi efterspørgslen på NS Systems full service er blevet større, har man netop taget yderligere 1000 nye kvm i brug. ”Dermed er vi på forkant med udviklingen, og samtidig har vi plads til at vokse”, siger Niels.

Med de 1000 kvadratmeter følger naturligvis også nye maskiner, og dermed har man investeret det, Niels kalder et pænt to-cifret millionbeløb i udviklingen af virksomheden.

”Fremadrettet kigger vi meget på, hvad vi kan gøre sammen med vores forhandlere. Vi ønsker tættere partnerskaber, hvor man kan dele informationer og hjælpe hinanden med at nå slutkunden og sikre, at de går i en sportsbutik, når de skal have transfertryk på en beklædningsdel eller andet – til fordel for alle”.

NS System arbejder i 4-5 lande, men Niels fortæller, at det er i Danmark, man står stærkest, og hvor cirka 70 pct. af omsætningen ligger.

”Men vi vil gerne have samme vækst i de andre lande, som vi har i Danmark, og det går den rigtige vej. Som vi gjorde i Danmark under corona, valgte kunderne også lokalt i de øvrige lande, og det gjorde ondt. Men hen over foråret 2022 er det igen begyndt at tage fart, og vi fornemmer klart, at det nu er oppe i tempo igen”.

Ud over tryk på sportstøj laver NS System en bred vifte af ting til alle mulige formål fra Vild med dans til T-shirts med 10 stk. familiebilleder og fan T-shirts og caps til både Suspect og Hjalmer. ”For nyligt lavede vi 80.000 Scandia logoer til Sverige, og 180.000 tryk til et tøjmærke. Og det er da ordrer i en størrelse, vi taler om”, slutter Niels med et smil.

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af Sportsbranchen Dk’s kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her