Skibranchen forventer en fin sæson 2023

Skibranchen forventer en fin sæson

Skibranchen forventer en fin sæson i 2023. Ikke en sæson, der tangerer rekordsæsonen 2021-22, men trods usikkerhed på mange fronter er fornemmelsen, at danskerne prioriterer skiferien og dermed også nyt udstyr. Det mener en række af branchens leverandører og specialbutikker, og selvom der stadig er leveringsproblemer, så ser de forholdsvis lyst på fremtiden.

Ole Klemmensen, Intersurf:

Hvad forventer I af skisæsonen 2022/23?
Forudsat at tingene strukturelt fungerer i skiområderne, så forventer vi faktisk en god skisæson. Det virker som om ”kerne” skifamilierne og skiløberne er meget indstillet på, at de skal på ski. Vi hører allerede nu, at der er efterspørgsel efter skiudstyr i butikkerne, og efter en rigtig god afslutning på sidste års skisæson, så ligger butikkerne lige nu med et historisk lavt lager.

Vi er ligesom alle andre udfordret af, at der er forsinkelser på vores indkommende leveringer, men faktisk så ser det ud til, at vi nogenlunde kommer i mål.

Vi har de seneste år oplevet en voldsom vækst på randonee og backcountry skiløb, og det, forventer vi, fortsætter. Langrend er den samme historie – i coronatiden valgte rigtig mange i hele verden at tage på langrend, da det jo var muligt uafhængigt af åbne skiresorts og lifter. Vi har med Madshus være gode til at gribe muligheden og ser stadig langrendsmarkedet som et vækstområde.

Der er naturligvis også ”mørke skyer”, som ingen af os kan forudse, hvad vil betyde for markedet – bliver det så kritisk med strømmen, at man ikke kan producere sne i de laveliggende resorts? Kommer lifterne til at blive påvirket? En del skiløbere vil jo nok overveje en ekstra gang, om de er klar til at ”gå op” med skind og rygsæk – eller tage langrendsskiene på, men der vil også være mange, som ser muligheden for at prøve noget nyt, og som finder nye veje og udfordringer i de muligheder der er – lidt som vi så under coronanedlukningerne.

Hvordan går det generelt med skisporten?
Vi ser positive tendenser i selve sporten – det traditionelle skiløb bliver jo ”nemmere og nemmere” med hjælp fra teknologien, som giver os lettere ski og støvler år efter år og ikke mindst er udvalget af ski, som virkelig er nemme at svinge og samtidig kan holde god kant – det er blevet meget stærkere de seneste 10 år.

Vi må dog også erkende, at der jo er et energiforbrug omkring skiløbet i Europa, som skal tages seriøst, og som vi nok ikke kan forudse, hvad kommer til at betyde for sporten. Men grundlæggende så håber vi på, at der findes løsninger, så folk kan komme ud på sneen – det er jo også vigtigt for folkesundheden, at man ikke bare ”sidder i et hul” og mister troen på tingene..

Hvordan går det for jeres virksomhed – hvordan tilpasser I jer udviklingen?
For Intersurf har de seneste år været ret vilde, da vi i første omgang med Corona troede, at alt ville gå i stå – men vandsporten ”stak jo helt af” i sommeren 2020, og vi lykkedes ret godt med at flytte mange varer fra det lukkede Europa til DK, så på den måde boostede vi omsætningen.

I 2021 fortsatte det frem til sommeren, hvor det hele så bremsede lidt op, og kombineret med massive forsinkelser på vores leverancer, så kunne vi ikke rigtig levere den ønskede service til vores kunder, og det har været en stor udfordring for os – også i vores daglige selvforståelse om, hvad service vi ønsker at yde til vores kunder.

I 2022 har vi fortsat kæmpet med at levere til tiden, men har også måtte håndtere et vandsportsmarked, som ikke helt har fortsat momentet fra 2021. Vi er heldigvis en af de ”gamle” leverandører i det segment, og traditionel windsurfing, kitesurfing og det nye Wing Foil har solgt okay, men oppustelige SUPS er et svært marked, og vil nok vedblive at være det indtil ”supermarkedskampagnerne” er ude af markedet igen og der forhåbentlig bliver fokus på kvalitet og den gode sejladsoplevelse igen. Vi er ikke så meget i ”badedyrs” segmentet, så vi står lidt udefra og ser, hvordan markedet slås om at tabe penge på alt for optimistiske indkøb.

Vi arbejder internt med at få justeret firmaet og vores varelager til en mere ”normal” virkelighed, så nyheder omkring nye agenturer og aktiviteter har vi ikke. I vores optik er det tid til at trimme forretningen og tilpasse sig. Med de prisstigninger, vi ser på råvarer og USD kursen, så bliver varelageret jo ikke mindre værd over tid, men der er jo også noget sæson i mange af vores produkter, så det bliver opgaven at finde den rette balance.

Vi har været i business i så mange år, at vi tidligere har set ”bobler”, så mon ikke det går.

 
Karoline Koldby, Cool Sport A/S:

Hvad forventer I af skisæsonen 2022/23?
Sæson 22/23 kan gå begge veje. Vi kan være heldige, at folk har købt deres ferie, og derfor tager afsted på trods af den usikre fremtid med inflation og krig. Og så håber vi da på, at flere savner sneen og den friske luft, så de finder luft i økonomien til en skitur og nyt skiudstyr.

Hvordan går det generelt med skisporten?
Der er ingen tvivl om at mange havde en rigtig god sæson i 21/22. Vi er derfor meget spændte på hvordan den kommende sæson udvikler sig.

Hvordan går det for jeres virksomhed – hvordan tilpasser I jer udviklingen?
Vi kan ikke klage, men jeg tror, fremtiden er spændende for os alle. Leveringsproblemer og inflation kan gøre fremtiden usikker. Men indtil da, nyder vi, at vi igen kan komme på ski.

 
Frank Kruse Petersen, Steep & Deep:

Hvad forventer I af skisæsonen 2022/23?
Corona-året var et katastrofeår, og så kom sæsonen 2021/22, der var den bedste sæson, vi nogensinde har haft. Nu kommer 22/23, hvor jeg tror, tingene normaliserer sig. Selvfølgelig er der usikkerheder omkring forbrugernes økonomi; prisstigninger på el, gas og mad og kan folk så også have råd til at rejse… Rejsebranchen taler om en 25 pct. nedgang i antallet af solgte skirejser i år, og det plejer faktisk at være en meget fin indikator for vores branche.

Det betyder, at vi ikke forventer de store fremgange, og at vi ikke tør sætte barren for højt. Men når det er sagt, er sæson begyndt super godt med de unge, der skal på sæson. Jeg er mere nervøs for, hvad der sker, når familierne skal på skitur til februar.

Hvordan går det generelt med skisporten?
”Branchen er naturligvis også ramt af inflation og stigende priser, men vi skal ikke pive efter sidste års rekordsæson.

Hvordan går det for jeres virksomhed – hvordan tilpasser I jer udviklingen?
For os går det fint. Vi er en specialbutik, vi har haft fine vækstrater, og i både 2018, 2019 og 2020 har vi fået en Gazellepris. Vi tilpassede os udviklingen tidligt, så det har været OK.

I 2021 lancerede vi en webshop, der er det ben, vi manglede for at stå bredt og fast, men det er stadig butikken, hvor vi har stort fokus på service og vejledning, der trækker mest. Fremadrettet vil vi videreudvikle webshoppen, og så vil vi forblive den bedste støvlefitter nord for Alperne. Vi har et godt afsæt i håndværket, og det er også den vej, vi skal gå i fremtiden.

 
Allan Jensen, ATS Nordic:

Hvad forventer I af skisæsonen 2022/23?
Vi forventer en nedgang i forhold til 2021-22 på grund af den generelle økonomiske situation.

Hvordan går det generelt med skisporten?
Skisporten som sådan er stabil i sin udvikling.

Hvordan går det for jeres virksomhed – hvordan tilpasser I jer udviklingen?
For ATS går det fint, og i forhold til at tilpasse os udviklingen, fortsætter vi med at gøre, som vi plejer at gøre.

 
Casper Lund, Rocks:

Hvad forventer I af skisæsonen 2022/23?
Forventningerne fra vores side er, at det bliver en OK sæson, men på grund af energikrise, krig og leveringsproblemer, ved vi jo ikke helt, hvor vi står henne pt. Sidste år peakede det hele som bekendt på vintersport, men det kommer vi ikke i nærheden af i år. Det er jo en forholdsvis dyr niche-sport, vi har med at gøre, men vi fornemmer, at folk gerne vil afsted på skiferie, så vi tror på, at vi er OK.

Hvordan gør det generelt med skisporten?
Med Rocks er jeg mest inde i hardware-delen, men der er ingen tvivl om, at skisportsbranchen har udviklet sig i de seneste år. Efter lockdown skulle alle afsted, og det betød, at der skete en udvikling på produkterne. Skisportsbranchen kigger ind i den grønne bølge, og det gør Tecnica Group også med bl.a. boots af recycled plast, hvor butikkerne er en del af processen. De brugte skistøvler tages retur, og de sendes til fabrikken, som skiller dem ad og genbruger materialerne.

På den lange bane tror jeg på en flad udvikling. Vi havde et kæmpe boost på touring. Danskerne ville ud og gå på ski under corona, og markedet voksede eksplosivt.  Men alle typer skisport udvikler sig stille og roligt. Sidste år blev der solgt godt ud i butikkerne, og de fremstår derfor superlfotte og med det nyeste nye, s¨det tiltrækker kunder, men vi har dig stadig leveringsproblemer som alle andre, og det er super ærgerligt. Opstarten på sæsonen indikerer dog, at det nok skal gå OK.

Men vi mærker, at kunderne ikke bare køber. Man skal være en god sælger, for at få en handel igennem,

Hvordan går det for jeres virksomhed – hvordan tilpasser I jer udviklingen?
Vi er en ung virksomhed, der blev etableret i 2016, og det går godt. Vi er inde i en god udvikling på trods af de kæmpe udfordringer, der har været med corona, valutakurser, krig o.s.v. Og det har naturligvis været vanvittigt svært at navigere i. Men vi forsøger, og med den brand-sammensætning vi har, har vi nået vores mål om at være komplet leverandør til branchen med alle de produkter, der skal til for at fylde en forretning.

Vores styrke er, at vi har et dansk lager, så vi har hurtig responstid. Hvis varen er på lager, kan vi levere fra dag-til-dag. så på trods af, at vi agerer i et hårdt marked, går det fornuftigt, og som vi ser det, prioriterer danskerne også deres skirejser i år.

 
Jan Krøyer, Skitema/Snowfun:

Hvad forventer I af skisæsonen 2022/23?
Vi har netop holdt vinter kick off og oplever, at danskerne fortsat prioriterer skiferie højt. Så vi forventer en god sæson. Vareleveringer – som vi er meget afhængige af – ser rimelige ud, hvilket jo også er en forudsætning for at en god sæson som ski-butik. 

Hvordan går det generelt med skisporten?
Corona har skabt produktionsudfordringer, men generelt oplever vi, at danskerne er ivrige skiløbere. Sidste vinter oplevede vi stor efterspørgsel efter en sæson året før, hvor Alperne var lukket grundet Corona, og alle var derfor ekstra ivrige efter at komme afsted og også investere i nyt udstyr. Der er derudover øget interesse for andre skiformer end det mest populære alpin. Vi oplever øget efterspørgsel på langrend og touring, som også rammer målgrupper, der ikke nødvendigvis er vilde med fart, men som vil nyde naturen og samtidig få virkelig god motion. 

Hvordan går det for jeres virksomhed – hvordan tilpasser I jer udviklingen?
Vi har et innovativt mindset, og vi er i konstant udvikling og fokuserer indenfor vores fire kerneområder; Ski – Cykling – Løb – Klinik. Derudover har vi en “øvrige” kategori, hvor vi bl.a. sælger indendørs sko og padeludstyr. Vi er et servicehus, hvor produkter er koblet til service og stærke kompetencer.

Vi vil skabe Danmarks bedste kundeoplevelse HVER gang og på alle vores platforme. Med butik og klinik i forening tilbyder vi en holistisk tilgang til dét, vi sælger, så kunden altid får det optimale ud af sine produkter og bliver godt “kørende”. Vi har investeret i en ny IT-platform, fordi vi har visioner om stor e-commerce vækst, og derudover arbejder vi med egenproduktion på visse kategorier, hvor vi kan skabe unikke, men prisvenlige produkter. Vi tilstræber at arbejde mod en grønnere profil i takt med udvikling og efterspørgsel. Flere brands arbejder meget med miljøvenlighed, hvilket også er et parameter for os. 

Med hensyn til nyheder, arbejder vi altid meget på at skabe oplevelser med og for vores kunder. Vi tilbyder bl.a. løbende events, f.eks. foredrag, cykelrejse til Club La Santa i uge 12, Gravelture, Ski-test i uge 47 i Sölden og virtuelle events, hvor vores klinik kommer ind på emner som hælsmerter.

På produktsiden arbejdes der konstant på videreudvikling af vores unikke sålekoncept i vores klinik og i vores butik tilsvarende på at fastholde et skarpt sortiment af kvalitetsprodukter, som vi kombinerer med vores unikke services. Dette på tværs af alle platforme både digitalt og fysisk i vores hus i Roskilde. 

 
Anders Møller, Skibutikken:

Hvad forventer I af skisæsonen 2022/23?
Vi har moderate forventninger til sæsonen. Der er nok mange, der stadig tager på ski, men det er ikke sikkert, de køber ski til 5000 kr. eller en ny jakke. De holder på pengene. Så det bliver ikke et kanon-år som sidste år. Dog tror jeg også, at selv om folk føler, de ikke har mange penge, som de havde sidste år, at tror jeg, at når vi nærmere os uge 7, så skal de alligevel have lidt nyt udstyr.

Hvordan går det generelt med skisporten?
Vi er en specialbutik. Vi kan mærke, at kunderne bevæger sig fra sportsbutikker, der sælger billigt, til specialvarer. De vil gerne have vejledning og ekspertise, og i specialbutikkerne kan og vil man gerne give lidt mere; Lave bootfitting og få en snak om det rigtige udstyr.

Skisporten er i vækst, men de store butikker med et hjørne til skisport har det ikke så godt. Derfor er jeg glad for, at vi henvender os til dem, der vil have god service og godt udstyr.

Hvordan går det for jeres virksomhed – hvordan tilpasser I jer udviklingen?
Vi er en lille virksomhed med få udgifter. Vi tilpasser os, vi skærer ned, og vi er gode til at være os. Vi er to fuldtids ansatte plus det løse i butikken, så vi går ikke og bløder.

Vi kører forretningen, som vi gør bedst, og vi kan godt leve med index 60 et par år. Vi køber ikke færre varer ind, men vi i køber lidt mere ind efter også at have de prisrigtige varer, så vi kan servicere alle kunder. Før corona skulle alle have bedre og bedre og dyrere og dyrere tøj og udstyr. Nu er det vendt, og vi må stikke fingeren i jorden og ramme de rigtige prispunkter. Men vi ligger i Silkeborg og henvender os til en kundegruppe, der generelt ikke har økonomiske problemer, så mon ikke det går?

Nyheden fra os er, at vi åbner mere og mere op til Europa, og vi er kommet godt ind i Norge og Sverige med vores online butik. Omsætningsfordelingen mellem online og den fysiske butik er i dag 40/60, og det går kun én vej, selv om jeg ikke er i tvivl om, at der altid er plads til den fysiske butik i skibranchen, fordi vi har en række serviceprodukter; støvler, der skal fittes, værksted  m.v., og så føler jeg, at skikunder faktisk stadig gerne vil se og røre ved tingene og tale med andre, der også løber på ski”.

 
Anders Jensen og Jeppe Hansen, Surfline:

Hvad forventer I af skisæsonen 2022/23?
På trods af verdenssituationen forventer vi en rigtig god skisæson i vores skibutik i Århus. Vi ved at mange af vores kunder endelig kan komme afsted på ski uden corona og bøvl. Vi ved, vores kunder prioriterer deres skiture over meget andet forbrug, og vi har glædet os til at få en vinter igen, der ikke er præget af nedlukninger. Vi er i en kategori for os selv, hvor vi går forrest med freeride og touring udstyr – det betyder, vi har kunder, der kører meget langt for at få special udstyret og vores professionelle vejledning. Forventningerne til den kommende sæson er på niveau med 2019 sæsonen inden corona. 

Hvordan går det generelt med skisporten?
Rigtig mange danskere vil afsted på ski, det er heldigvis fortsat noget, som familier synes er vigtigt, og noget de vil opprioritere i forhold til charterture. Vi hører fra rejsebranchen, at der aldrig er solgt så mange skirejser, som der er i år. Det er naturligvis noget, vi kommer til at mærke. Vores skistøvlesalg kan direkte aflæses på mængden af mennesker, der tager på skiture. 

Hvordan går det for jeres forretning – hvordan tilpasser I jer udviklingen?
Vi går i dybden med alt specialudstyret, skistøvler, der tilpasses ekstremt individuelt, touringudstyr til seriøse eventyr, langrendsudstyr til Vasa løb osv. Det oplever vi, at kunderne tager rigtig godt imod. Vores ekspedienter er nørdede skiinstruktører, der tager seriøs hånd om kunden, og det kan vi også mærke rigtig god respons på. 

Derudover er vores nye hjemmeside trimmet hårdt, og vi oplever fortsat god vækst både i butikken og på surfline.dk. Vi har brugt mange midler fra indtjeningen gennem corona på vores nye surfline.dk

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af Sportsbranchen Dk’s kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her