Hubertushuset er et sted,
hvor jægere mødes

”Her og nu har vi fokus på at øge omsætningshastigheden, trimme varelageret og skabe et strategisk bedre brand- og prismiks for at styrke driften”, siger adm. direktør Mark M. Kuburovic, der videre fortæller, at 20/21 var det bedste regnskabsår nogensinde.


Det er syv år siden, Mark M. Kuburovic smed lakskoene og habitten og i stedet trak i vandrestøvler og outdoorbukser, da han skiftede jobbet som salgschef i Magasin på Kgs. Nytorv med ansvar for modetøj og kosmetik ud med jobbet som direktør i Hubertushuset i Ringsted. Siden har han taget jagttegn, og han har ikke et øjeblik fortrudt skiftet fra modebranchen til den passionerede og noget mere afslappede jagtbranche.

At branchen, menneskene omkring den og tøjstilen er mere afslappet betyder dog bestemt ikke, at man slapper af i Hubertushuset. Faktisk er der masser af planer om inden for de kommende år at renovere og udvide butikken, så den i højere grad bliver et ”oplevelsescenter”, hvor hele familien kan nyde nogle timer i butikken, arealet skal mere end fordobles med en tilbygning på en nyindkøbt nabogrund, og der skal indrettes en ny, 80 meter indskydningsbane med to rør.


”Vi tænker ud ad boksen, og vores ambition er at indrette butikken som en hyggelig, stemningsfuld jagthytte med fokus på selvfølgelig jagt, men vi kigger også på områder som f.eks. fiskeri og bueskydning, ligesom man vil udvide outdoor-universet. Vi vil med andre ord skabe et oplevelsescenter for hele familien med jagt og outdoorliv som omdrejningspunkt”, forklarer Mark.

Allerede i dag kommer kunderne fra hele Sjælland, og der kommer kunder fra både Jylland og Sydsverige, og i modsætning til mange andre butikker bliver kunderne gerne i Hubertudhuset i et par timer, drikker kaffe og snakker. ”Det vil vi understøtte yderligere ved at skabe nogle rammer, der lægger op til hygge i butikken”, siger Mark, der videre fortæller, at man på sigt også vil kunne skabe et samarbejde med et jagttegnsbureau og et rejsebureau, der specialiserer sig i jagt, og som evt. vil kunne have til huse i Hubertushuset.

”Jeg tror på, at fremtidens handel bliver mere oplevelsespræget. Det handler ikke bare om salg, for det kan kunderne i princippet foretage på nettet. Derfor handler det for os om at indrette butikken, der giver mening; om at gøre forretningen relevant. Bl.a. har vi tre bøssemagere ansat på vores bøssemagerværksted. Den ene kunne sagtens sidde ude i butikken, så kunderne kan følge med i hans arbejde med våbnene”, fortæller Mark.

 

Masser af arrangementer

Det er dog ikke nyt for Hubertushuset at lave oplevelsesgenererede events. Faktisk har man allerede i dag godt 30 årlige events. Fra foredrag om hvordan man bedst vakuumpakker sit kød, besøg af Nak & Æd og Camilla Ottesen, der fortæller, til jagttegnshold, der kommer ind i butikken, og hvor man fortæller om sikkerhed, hvordan du renser dit våben, hvordan du er bedst klædt på til jagt med mere.

Herudover holdes jagter med kunder, og to dage om året holdet et ”Mini Country Fair” over to dage, hvor godt 6000 mennesker fra hele landet kommer forbi, spiser en flæskestegssandwich og besøger de mange små og store boder, der er sat op, og hvor man kan få gode varer til en god pris.

”I det hele taget er Hubertushuset et hus, hvor jægere møder hinanden”, slår Mark fast. Men når det er sagt, så ser han også en tendens til, at flere ikke-jægere kommer i butikken for at købe outdoor beklædning og vandrestøvler. ”Outdoor og funktionelt tøj er de seneste år blevet det nye ”sort”, og det mærker vi klart”.

 

20 hubitter i butikken

Det er søstrene Bettina Hansen og Birgitte Nielsen, der ejer Hubertushuset, som de har overtaget efter deres forældre, og begge er de involverede i driften på hver deres område.

Herover har man 20 ”Hubitter”, som de ansatte kaldes, i butikken, i værkstedet og på lager og kontor.

”Vores ansatte er alle hardcore, passionerede jægere. De kan fortælle kunderne, hvor de kan gå hen på jagt, hvilket våben og hvilken beklædning, de skal bruge, hvis de skal på jagt i Skotland eller i Tyskland”, fortæller Mark, der selv går på jagt men i langt højere grad også er motiveret af at drive forretningen, og han er ikke i tvivl om, at Hubertushusets berettigelse som fysisk butik afhænger af medarbejderne. ”De skal være søde og rare, men de skal have kompetencer og faglighed i top.

”Der er en god jargon i butikken, og vi har mange kunder, der kommer ind og spørger efter en ganske bestemt medarbejder. Er vedkommende der ikke, vælger de simpelthen at komme igen en anden dag. Det er en meget personrelateret branche, der er bygget på relationer og tillid”.

En stor del af Marks job er at have styr på lovgivning, sikkerhed med videre. ”Vi har jo farlige ting i butikken, og den er beskyttet næsten som Fort Knox”, siger han med et smil.

Ud over selve butikken står man også for 85 pct. af distributionen til de otte danske og syv svenske butikker, der er en del af Jaguarkæden som er bygget op omkring indkøb- og markedsføringssamarbejde. Herudover etablerede man i 2018 en webshop, der også drives. ”Vi nåede lige at komme med på vognen, inden toget kørte ud fra perronen igen”, siger Mark med et smil. Men det forhindrer bestemt ikke, at man har store ambitioner også på den front.

 

En digital rejse

”Vi er på en digital rejse, vi udvikler løbende, og vi er i fuld gang med at styrke vores omnichannel yderligere. Kunderne skal have samme oplevelse online som i den fysiske butik. Mangler der en vare, der bestilles online, ringer vi kunderne op, og påtænker meget snart etablering af en intelligent, personlig og relevant kundeloyalitetsklub”.

Man er også til stede på de sociale medier, og Mark fornemmer klart, at det giver noget på salgssiden.

”Der er nye målgrupper, og derfor skal vi være og er vi klart til stede på de sociale medier på Instagram og Facebook, med e-marketing og blogs. Men vi annoncerer også på god gammeldags vis i magasiner som ”Jæger” og andre jagtblade, og på den måde sørger vi for at være top-of-mind hos alle alders- og interessegrupper”.

”25 pct. af vores kunder er +45 år, men størstedelen er 25-45 år. Samtidig er der en større og større interesse blandt de unge for at tage jagttegn, ligesom 7 pct. af jægerne i dag er kvinder. Så det er nye målgrupper, vi skal ramme”.

 

Bedste 20/21 nogensinde

Trods corona-nedlukningerne, der selvfølgelig også ramte Hubertushuset, ligesom det ramte skydebaner og begrænsede jagten, så fortæller Mark, at man har haft det bedste regnskabsår 20/21 nogensinde – på trods af coronaen.

”Købelysten blandt jægerne har været meget stor både på våben og på beklædning. Folk har brugt flere penge på deres fritidsinteresse, når de ikke har kunnet rejse, og de er helt klart gået efter de bedre varer, den gode service og medarbejdernes store produktkendskab.

Click and Collect funktionen på hjemmesiden er også styrket ganske betragteligt. ”Vi har mange modne kunder, der gerne vil komme forbi og hente varerne frem for at få dem tilsendt”.

 

Varelageret trimmes

”Der har været en tendens til, at de butikker med flest guns i rack’en, vinder. Derfor har vi et meget stort varelager, men vores ambition er at blive mere ”moderne” i forhold til omsætningshastighed, trimme varelageret og skabe et strategisk bedre brand- og prismix, så vi kan flytte en del af de ”døde” penge fra hylderne til bankkontoen!

Men Mark fortæller også, at våben er en svære varegruppe, fordi produktionstiden inkl. levering på et våben kan være fra et halvt til et helt år!

”Da der var præsidentvalg i USA, var leveringstiden endnu længere. For hvor vi hamstrer toiletpapir og gær i krisetider, hamstrer amerikanerne våben og ammunition. Det betyder selvfølgelig, at man er nødt til at have et forholdsvis stort lager af de meget dyre produkter, og skal man derfor etablere en forretning som vores i dag, kræver det derfor virkelig meget mønt på kistebunden”.

 

Jagt er i vækst

Mark ser en tydelig tendens til, at jagt er i stigning, og corona har også gjort sit til det. ”Mange vælger at finde tilbage til ”basis” – til naturen. Nu har de prøvet kitesurfing og klatring, nu vil de skyde en fasan, og servere den med en hjemmelavet bernaisse”.

Men Mark understreger også, at en jæger bruger det mindste af sin tid på aftrækkeren.

”Jægere har en høj etik og moral, og der bruges meget tid på vildtpleje, vildtregulering med videre.

Selv om Mark kom fra den pulserende modebranche, har han ikke et øjeblik fortrudt skiftet til de grønne og brune farver. ”Jeg kom til en forretning, der kørte som en velsmurt maskine, og de seneste syv år har Bettina, Birgitte og jeg sammen med vores fantastiske personale udviklet den i fællesskab. Nu glæder vi os til yderligere vækst. Værkstedet og webshoppen vil ud over butikken altid være de ekstra strategiske vigtigt ben på taburetten, og den hyggelige, familiære stemning og atmosfære, vi har her, piller vi bestemt ikke ved. Men udvikling skal der til, så vi fortsætter vores digitale rejse, og vi ser frem til at kunne bygge til og skabe et oplevelsescenter med jagt som omdrejningspunkt”.

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af Sportsbranchen Dk’s kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her