Moving Feet rider på sundhedsbølgen

Der spares masser af tid, og virksomhederne styrker sit image. Moving Feet har kun kørt rundt på de danske landeveje i nogle måneder, men succesen er allerede stor.


Først var det maden, der blev bragt ud til virksomhederne, så var det bilvasken og reparation af bilruder, og nu er det løbe- og gåudstyr. Manden bag ideen er Hjarl Kallesøe, og det er et stort tilløbsstykke, når han besøger virksomheder med sin ombyggede varevogn og sin nystartede virksomhed Moving Feet.

”30 pct. af de ansatte i vores virksomheder er løbere eller de går, og rigtig mange virksomheder vil rigtig gerne gøre noget for medarbejdernes sundhed. Samtidig kan det være svært i en travl hverdag at få tid til at besøge en fysisk løbebutik for at få de rigtige løbesko. Og da den dyrebareste ressource, vi har, er tid, kan de optimere den ved at booke mig til at komme forbi virksomheden med mit udvalg af løbesko, gåsko, løbetøj og -udstyr samt min viden om at finde de helt rigtige sko”, fortæller Hjarl, der har været en del af sportsbranchen i 20 år, og han har arbejdet i løbebranchen i de seneste 16 år.

Han er blevet overvældet over den succes, han har fået med Moving Feet helt fra begyndelsen, og han fortæller, at mange firmaer bruger medarbejdernes mulighed for at købe løbesko i arbejdstiden som et personalegode, og at de ser det som en win-win, fordi sunde og friske medarbejdere giver færre sygedage.

”Mange virksomheder har jo løbehold, og de deltager i motionsløb, så at støtte op om køb af gode løbesko er samtidig imageskabende”, siger Hjarl, der selvfølgelig også sælger holdtøj til bl.a. DHL Løb. Han siger videre:

”Og så er det jo nemt for firmaerne at spille bolden videre og lade mig stå for den direkte kontakt til den enkelte medarbejder. De får sko der passer, og det er mit ansvar. Det eneste, virksomheden skal gøre, er at lave aftalen med mig og sende en kontaktmil rundt, hvor medarbejderne kan udfylde et skema, der kan hentes på min hjemmeside, og hvor de kan skrive skostørrelse, om de ønsker gå- eller løbesko og køn, så jeg har mulighed for at komme ud med det rigtige sortiment. Det er ganske enkelt som en snebold, der skal trilles i gang”.

Når Moving Feet holder foran døren, slår Hjarl et lille fortelt op. I varevognen har han løbebånd, kamera og skærm, så han kan gennemføre en professionel løbe- eller gåanalyse og i forteltet hænger løbetøj og -udstyr, medarbejderne kan se på. De kommer typisk forbi vognen en eller to ad gangen. Og som Hjarl siger det; ”De kunder, der kommer i vognen, de køber. De har allerede besluttet sig for et køb, inden de kommer ned til Moving Feet, vi får en god, personlig snak i ro og mag, og de resulterer praktisk talt altid i en handel”.

Og indtil videre, har det været sådan, at har Moving Feet været forbi en virksomhed, er det kun et spørgsmål om, hvornår Hjarl kommer igen med sin bil.

 

Jeg går ikke på kompromis

Hjarls holdning er, at de kunder, der kommer i Moving Feet, skal have en oplevelse, de ellers ikke kunne få i nærområdet, og han går ikke på kompromis med servicen.

”Jeg fortæller historien. Kunderne skal ikke have fornemmelsen at, at nu har de brugt 1200-1300 kr. på et par sko, de skal have fornemmelsen af at have fået en god oplevelse, og at de har fået noget for pengene”.

I den lille kørende løbeklinik har han også en sofa og kaffe på kanden, og der er god tid til at finde et par sko blandt de godt 300 par, som Hjarl har valgt at tage med ud fra de skemaer, som virksomhederne leverer til ham med præferencer.

Han fortæller, at størstedelen af de kunder, der kommer i Moving Feet, er motionister. Dem, der vil gå en god travetur to-tre gange om ugen, hvilket også kræver det rigtige fodtøj, og hvor det er mindst lige så vigtigt at få foretaget en analyse for at undgå belastningsskader, og dem, der løber et par gange om ugen for motionens skyld.

”Når jeg får besøg, ser jeg på personen først og på skoene bagefter. Ikke omvendt. Det gør også, at kunden ikke ser så meget på udseende og pris som på, om det er de rigtige sko for vedkommende”.

Allerede nu fornemmer Hjarl, at han gør en forskel. ”Jeg vejleder og rådgiver, og vi har tiden til det, og når kunderne går, er der rigtig mange, der giver hånd og siger tak.  Det kan jo ikke være bedre for mig”, siger han med et smil.

Nøje udvalgt fra øverste hylde har Hjarl sko fra Hoka, Mizuno og Saucony samt et nyt kinesisk brand 361, og på tøj- og udstyrssiden gælder det New Wave og Craft samt Garmin. ”Generelt vil jeg gerne kunne pakke løberen ind fra inderst til yderst”, siger Hjarl, der ønsker at give sine kunder det bedste. ”Jeg har udvalgt sko og brands, der supplerer hinanden, og som kan noget forskelligt”, siger han

 

Brænder for løb

Hjarl har altid brændt for løb, så da han skulle starte et nyt kapitel i sin professionelle karriere, var det den vej, han kiggede.

”Jeg kan godt lide at gøre en forskel for folk, der er aktive, og med Moving Feet så jeg et hul i markedet”, siger Hjarl, der fra begyndelsen har sat barren højt. ”Det har været utroligt spændende at starte op, men jeg er kommet rigtig godt i gang. Faktisk er det gået stærkere, end jeg troede, og når virksomhederne, jeg besøger, kommer tilbage, så er det vel den bedste anbefaling, man kan få. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at der er et marked for det”.

Planen er, at Moving Feet skal køre Danmark tyndt. I øjeblikket gælder det Jylland, Fyn og det meste af Sjælland, og fra 2023 kommer Storkøbenhavn også på. Herudover vil Hjarl deltage i forskellige events for motionister – løbende eller gående, hvor han også tilbyder løbe- og gåanalyser på stedet, hjælper arrangørerne med løbs T-shirts og giver gode råd til deltagerne.

”Jeg vil også besøge løbeklubber og andre sportsklubber – gerne i samarbejde med de sportsbutikker, der i forvejen har kontakten, men som kan se en fordel i at vi samarbejder. Dermed kan de bruge mine kompetencer, hvad enten det er en løbeklub eller måske en håndboldklub, hvor der også er behov for at analysere løbestilen for at få de rigtige sko”. Hjarl har allerede været ude i samarbejde med sportsforretninger, og det gik rigtig fint. ”Vi finder en måde at løfte i flok og fordele salget, så det bliver en fordel for alle”, siger han, og tilføjer, at kan en sportsforretning tilbyde løbe- og gåanalyser til kunderne, giver det butikken en anden dimension end bare pris-pris-pris.

Han har også planer om at udbygge Moving Feet med sikkerhedssko, som han også kan komme ud til virksomhedernes medarbejdere med, ligesom skoler og efterskoler også står på listen. ”Det er nemlig også utroligt vigtigt, at unge mennesker har de rigtige løbesko, så de ikke starter deres løbekarriere med skinnebensbetændelse. Men som tilfældet er med voksne, gælder det også her, at tiden er en medvirkende faktor til, at man ikke lige når forbi en butik med et løbebånd og analyseværktøjer. Det kan jeg så klare i min bil”.

Så fleksibiliteten er stor og fremtidsmulighederne mange, og det er i hvert fald ikke ideer, det skorter på, når Hjarl tænker danskernes sundhed ind i Moving Feets kørende løbeklinik og -butik.

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af Sportsbranchen Dk’s kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her