Historien om det legendariske brand SOS

Mission & Vision

For os handler det om at skabe funktionelt tøj af bedste kvalitet, uden at gå på kompromis med vores værdier. Vi bestræber os på altid at designe og produktudvikle i den retning, der giver mest mening for miljø, holdbarhed og funktionalitet. Vi producerer tøj med stor respekt for SOS’ historie, hvor det skandinaviske udtryk, baseret på enkelthed og jordfarver, er et af de bærende elementer. For at gøre kollektionerne endnu mere up to date har vi skabt et androgyn design, så mænd og kvinder har mulighed for det samme look. SOS har altid været kendt for at være nytænkende når det kommer til design og funktionalitet hvilket udmønter sig i at tænke mange funktioner ind i produkterne. Ydermere er det vigtigt at vores beklædning har flere anvendelsesmuligheder, så man både kan bruge det på gaden såvel som på bjerget. Det er den aktive livsstil som definerer SOS, og dermed også det udtryk vores fremtidige kollektioner vil være baseret på – stadig kombineret med høj komfort, masser af funktioner og banebrydende design.


Historien om SOS – Alt begynder med et spørgsmål

På en kold solskinsdag i 1982, gik det legendariske svenske skimærke Skiyot konkurs. Nyheden overraskede alle, inklusiv Bo Aggerborg, der ejede det reklamebureau som Skiyot benyttede. Aggerborg så straks mulighederne, og som en handlingsmand, sagde han: ”Hvorfor tager vi ikke bare over”? Fra den ene dag til den anden blev Aggerborgs reklamebureau også hjemsted for et skimærke til trods flere kollegers skepticisme. SOS, under den nye ledelse, fik dog succes fra start ved at producere en skrig-orange heldragt, som de brugte til at promovere deres overtagelse. Efterspørgslen blev så stor at Aggerborg straks måtte overtale og ansætte den flamboyante chefdesigner Fredrik Kaiser, for at kunne skabe en komplet skitøjskollektion. Det første de to besluttede sig for, var tre ting: Masser af farver, en bjergtop som logo og kun at bruge materialer i topklasse. Stolte af deres svenske arv fandt de på et nyt navn: Sportswear of Sweden (SOS). Den allerførste SOS- pressemeddelelse begynder med ordene: ”Der kan være hundredvis af skitøjsproducenter, der sælger mange gange så meget tøj som SOS. Men hvis der bare er en producent i verden, der laver bedre skitøj, end vi gør, så har vi gjort et dårligt stykke arbejde.”




På toppen af Verden

Den oprindelige designer, Frederik Kaiser, var ikke kun en flamboyant person, han var også perfektionist, og testede tøjet fra det nye Sportswear of Sweden måned efter måned. Han tænkte på tusinde måder at placere lommerne og lynlåsene rigtigt på, men en ting skulle han dog ikke tænke meget over, nemlig navnet. Han forkortede det straks til SOS men holdt fast i trekanten – markante designelementer der symboliserer, at SOS gerne vil være på toppen af verden.


Made for skiers – by skiers

Lavet til skiløbere – af skiløbere. Det var det første slogan SOS brugte, noget som stadig er bærende for måden, vi udvikler og designer tøjet på i dag. Udsagnet, de provokerende farvekombinationer, den ekstremt gode pasform og de holdbare materialer gjorde SOS attraktiv for både freestyle og freeride skiløbere. Et bevis på frihed, attitude og bevægelse – Tre ord som vi stadig tager udgangspunkt i, når vi designer fremtidens kollektioner.


Som at være hjemme

I 2021 blev SOS en del af Sports Group Denmark – en af de største sportstøjsvirksomheder i Skandinavien. Sports Group Denmark er hjemsted for talentfulde danske designere og mere end 25 forskellige brands; alle anerkendt for deres evne til at skabe funktionel og moderigtig kvalitet til overkommelige priser. Med sin lange tradition for innovation og passion passer SOS perfekt sammen med Sports Group Denmark.


En ny begyndelse

Den nyeste 2022 vinterkollektion linker direkte op til SOS’ første udsagn: Made for skiers – by skiers. For at hylde brandets 40-års fødselsdag, er alle styles i kollektionen opkaldt efter freeride-skisportssteder, da naturen og verden er til inspiration for alt vores arbejde. Vi er stadig bevidst omkring SOS’ historie og vil forsat hylde den gennem de fremtidige kollektioner.


Save Our Snow

På trods af at ”SOS” er bedre kendt som et internationalt nødsignal – en morsekode, som er let at forstå for en telegrafist – er bogstaverne egentlig ikke en forkortelse for noget. Det er dog tit ble- vet forbundet med ”Save Our Ship”. For os giver det mening at sætte vores bæredygtige vision på SOS som koncept, hvor vi tænker bæredygtighed som summen af alle vores interne og eksterne handlinger. Vi tror at kombinationen af høj kvalitet og bæredygtige valg, sund fornuft og ansvarlig er den rigtige. Vi vil, at de næste mange generationer også skal opleve glæden ved bjerge belagt med nysne. Save Our Snow!

Teknologi

For at sikre at vores produkter lever op til vores og kundernes forventninger, har vi indgået samarbejde med verdens førende producent af fiberisolering: Primaloft. Gennem et tæt samarbejde og analyse, har vi fundet frem til præcis den isolering, der giver mening for det enkelte SOS-produkt – herunder isoleringens tykkelse og evne til at transportere fugt, samtidig holde dig varm og tør. Vi tør godt love at vores produkter lever op til selv de højeste forventninger. Teknologi er et bærende punkt for fremtidens SOS, og vores innovative fremtidssyn tilsikrer at SOS bevarer sin position som værende forud for sin tid.


En kending

Der er ingen tvivl om, at det bedst sælgende produkt gennem den 40-årige lange historie er den strikket Windbreaker. Der var ikke mange, tilbage i 80erne og 90erne, som rejse til alperne uden den klassiske Windbreaker. Selvfølgelig har vi også lavet en 2022 version af denne, med inspiration fra den allerførste, med de velkendte trekanter på brystet. I dag ser vi ikke Windbreakeren som en ski-nødvendig-produkt, som man gjorde i 80erne. I dag er den lige så meget tiltænkt det danske efterår med blæst og kulde, hvor den sikrer dig varme og beskytter mod vinden, samtidig med at du får et fedt look.

SOS 1982-2022

1982: Bo Aggerborg og hans reklamebureau overtager resterne af Skiyot, det populære svenske skitøj fra 1970’erne. Ud af asken rejser sig, Sportswear of Sweden, SOS

1983: SOS introducerer det bedst sælgende produkt i sin historie – en strikket windbreaker

1985: Ole Damm køber rettighederne til at sælge SOS skitøj i Danmark – hvilket i sidste ende gør Danmark til et af de vigtigste detailmarkeder for SOS

1988: SOS udvider samarbejdet med den ikoniske ekstremrytter, Patrick Vallencant. Resultatet er en række signaturstykker med Vallencants autograf

1993: SOS lancerer en fuldt vandtæt denimkollektion med tapede sømme – stadig kopieret over hele verden den dag idag

2001: Med Design Director, Staffan Thomasson ombord, er SOS det første skimærke, der bruger stretch i metervarer for bedre komfort og funktion

2006: Brødrene, Daniel og Filip Sporre og svensk iværksætter, Rickard Pålsson køber SOS

2012: Ole Damm overtager SOS. Ambitionen er at få det ‘sjove’ og ‘kanten’ tilbage i SOS, der kombinerer de bedste materialer, mode og funktionalitet

2013: SOS introducerer den biker-inspirerede: Doll Jacket, der blev berømt og var til stor inspiration for skitøjsdesignere over hele verden

2016: SOS går globalt og er nu tilgængelig på legendariske skisportssteder som Aspen, Kitzbühl m.fl.

2019: SOS skaber verdensomspændende overskrifter med en eksklusiv kollektion af skitøj baseret på de legendariske karakterer, Han Solo og Prinsesse Leia fra STAR WARS

2021: Sports Group Denmark – hjemsted for mere end 25 sportstøjs- og fritidsmærker – køber alle rettigheder til SOS fra Ole Damm

2022: En ny begyndelse. Introduktion af en ny og revitaliseret SOS-kollektion for hele sæsonen, udviklet af danske designere med fokus på design, funktionalitet, kvalitet og bæredygtighed

 

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af Sportsbranchen Dk’s kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her