Cirkulært løbetøj er fremtiden

Cirkulært løbetøj er fremtiden


Det handler om miljømæssig impact. Om få år må man ikke længere brænde tekstiler, i stedet skal der tænkes cirkulært. Og netop dét har Conscious Warrior gjort. I den danske virksomhed er impact en af grundstenene. Lige nu gælder det løbetrøjer til store løb, der kan returneres til ejeren og genbruges ved hjælp af en chip og afvaskeligt tryk, men det gælder også leje af t-shirts til events. Og udviklingen stopper ikke…

”Det handler ganske enkelt om, hvordan vi får den største impact på miljøet. Det er en af grundstenene i Fabricaid”. Sådan lyder det fra Linh Ma Bessing, der står bag Fabricaid og det cirkulære løbetøjsbrand Conscious Warrior. Og det er bestemt ikke et helt almindeligt løbetøjsbrand. For det handler om cirkularitet.
Linh Ma Bessing har arbejdet i modebranchen i 20 år, hvor hun bl.a. var produktudvikler og startede designkontor op for Sand i Como. Så hun er ingen novice på området. I dag driver hun Fabricaid, der tager sig af sourcing, indkøb og problemløsning i det hele taget for sports- og modebrands på det globale marked.

”I Fabricaid-regi rådgiver vi om sourcing, materialevalg med mere samt om, hvad virksomheden kan gøre for at forbedre sit miljøaftryk”, forklarer Linh Ma Bessing, og de to kan stå for alt fra designudvikling til levering af ansvarlige produkter.
Sideløbende med et Grøn Cirkulært Omstillingsforløb afholdt af Lifestyle & Desgn Cluster, udviklede Linh Ma Bessing i 2020 et cirkulært løbetøjskoncept, Conscious.

”Målet med Conscious Warrior er at minimere miljøaftrykket fra firmasportstøj, der ofte kun bruges få gange og herefter ofte ender i bunden af skabet”, forklarer Linh Ma Bessing, der videre forklarer, at ved at arbejde med løbetøjet, som Conscious Warrior gør det, har det en 1-1 impact. ”For man kan bruge recyclede materialer, og man kan source bæredygtigt, men bliver der fortsat overproduceret er det skruen uden ende.”

At det blev t-shirt til løb, der blev omdrejningspunktet for Conscious Warrior hænger sammen med, at det netop var her, Linh Ma Bessing mente, de kunne have en impact. ”Mange får en ny t-shirt hver år. Det er spild af ressourcer, så vi har skabt et cirkulært system. Vi designede en løbetrøje af genanvendte PET-flasker, og den ville vi levetidsforlænge, for det er det, det handler om; hvordan løbetrøjen er født og brugt, og hvordan vi kan give den nyt liv inden den sendes videre til genanvendelse som det næste skridt i affaldshierarkiet”.
Idéen er, at virksomhederne køber løbetrøjer til medarbejderne. Trøjerne kan bruges i en periode, hvorefter de efter aftale indsamles af Conscious Warrior. Alle t-shirts er navneregistreret med en chip og når næste DHL-løb står for døren, får den enkelt medarbejder sin egen trøje retur med nyt tryk, med småskader repareret og pakket i ny emballage.

Linh Ma Bessing fortæller, at adfærdsændringen faktisk er den største hurdle i dag. At få folk til at aflevere deres gamle løbetrøje for herefter at få den tilbage med nyt look i stedet for at få en nyproduceret.
”Målet er i princippet, at vi skal bringe ressourceforbruget og CO2 belastningen ned på 0. Derfor hedder konceptet også Run for Zero”.

Afvaskeligt tryk
Linh Ma fortæller, at den store joker er, at de har fundet frem til et afvaskeligt tryk. Dermed kan firmanavnet trykkes på med permanent tryk, mens årstal, slogans med videre, vaskes af efter én vask. Det betyder dels, at mange måske vil bruge t-shirten mere også efter løbet, og dels at t-shirten kan indleveres og at der kan trykke på den igen.

Blandt Conscious Warriors kunder er PFA, der købte ind på ideen allerede i 2021, og som havde 400 løbere med til det seneste DHL-løb. De 80 sagde ja til at få nyt tryk på den gamle løbetrøje, og dermed spares produktionen af 80 nye løbetrøjer, som et kuriosum fortæller Lihn Ma Bessing, at valgte alle løberne til DHL-løbet at genbruge deres t-shirts, ville vi spare mere end 500 ton CO2 hvert år.
T-shirten er i øvrigt fremstillet i monofiber polyester, der kan genanvendes, og firmaer kan faktisk bestille helt ned til 30 styk. Hvis man ønsker at få indfarvet i egen farve er det muligt fra godt 120 stk.

”Vi er så vidt muligt ordreproducerende, så vi ikke medvirker til tekstilaffald og overproduktion”, siger Linh Ma Bessing, der også fortæller, at de hele tiden arbejder på at forbedre processen. ”Der sker rigtig meget på området, og det er et spændende felt at tappe ind i”.

Sportsbranchen satser på sundhed
For Linh Ma Bessing rummer fremtiden flere samarbejder med sports- ­branchen. ”Sporten er jo ikke født ud af moden. I sportsbranchen er der rigtig mange mennesker, der arbejder med sundhed, trivsel og natur, og som derfor også er mere åbne overfor de klimaudfordringer, vi står overfor i dag”.
Derfor ser hun gerne samarbejder med sportsklubber, producenter af sportstøj og andre, der gerne vil styrke hele værdikæden og reducere sin miljømæssige impact uden at værdiforringe produkterne.

”Vi vil gerne indgå i et co-lab. Vi har allerede løbe t-shirts, shorts og løbeveste i kollektionen, og vi kan sagtens udbygge med spændende samarbejder, siger Linh Ma Bessing, der fortæller, at de i øjeblikket producerer i Kina. ”Det er ganske enkelt et spørgsmål om pris og genbrugsmaterialet produceres i Kina. Men alt afvaskeligt tryk og fornyelse foregår i Danmark, hvor der håndtrykkes og håndpakkes med brug af minimal emballage”.
En anden type samarbejdspartner, som Linh Ma ser stort potentiale i, er eventbureauerne, ikke mindst fordi Conscious Warrior har endnu et ben at stå på, nemlig leje af t-shirts.

”Det gælder selvfølgelig t-shirt med afvaskeligt tryk, der skal bruges specifikt til et enkelt arrangement. Så kan de t-shirts, der skal bruges, lejes, og når vi får dem retur, vasker vi trykkes af og genbruger dem til et nyt event. Med det er der mulighed for at revolutionere hele merchandise- og sponsorbranchen”, fastslår hun og tilføjer, at de faktisk har fået en MUDP-fonding under Miljøstyrelsen, så de de næste par år kan arbejde med forskning inden for tryk på t-shirts, der kan fjernes på kommando. Så udviklingen står bestemt ikke stille.

Det handler om kommunikation
Lige nu arbejder Conscious Warrior med kommunikationen, for at der er en chip i t-shirten, og at det virkelig kan lade sig gøre at aflevere den og få den samme t-shirt tilbage med et nyt look, kan være lidt svært at kommunikere.
”Pointen er jo at forene innovation og teknologi, men er der ikke en vilje, er der ikke en vej”, siger Linh Ma med et smil.
Hun mener dog også, at de forestående EU-regulativer vil pushe ideen om cirkulært tøj, så vi mindsker CO2-udledningen og overproduktion. ”Conscious Warrior vil rigtig gerne gå forrest i den cirkulære udvikling, og vi vil gerne samarbejde med både sports- og modebranchen, der står for 10 pct. af verdens CO2-udledning. Men vi er nødt til at gå kontrolleret til værks, og vi tror på, at det er bedre at informere og skubbe på, frem for at tvinge en proces igennem. Dog er det vores indtryk, at forbrugerne gerne vil, hvis de får muligheden, og vi kan se at flere og flere stille og roligt, giver deres tilsagn om at recirkulere deres løbe t-shirt”.

Men Linh Ma håber også, at hele værdikæden; forbrugerne, leverandører og producenter vil ændre den lineære adfærd over tid, så fast fashion og køb-brug-smid-væk ikke forbliver en konsekvens af vores samfundsøkonomisk model om at økonomisk profit skader planeten.
”Jeg ved godt, at det ikke sker ”overnight”. Vi er et nyt brand med få produkter, der er lette at overskue. Det er selvfølgelig mere vanskeligt for store brands med mange produkter. Derfor mener jeg også, at vi som nyt brands har en opgave i at vise vejen”.

Samme princip benytter hun, når det gælder Fabricaid

”Vi tager alle sourcing-, indkøbs-, design eller andre opgaver. Vi forsøger altid at tage cirkularitet og bæredygtig ind i vores opgaver, slutter Linh Ma Bessing.

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af DM&T Sport kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her