AI skal være en del af
fremtidens detailhandel

AI skal være en del af fremtidens detailhandel


I en tid præget af teknologiske fremskridt og kunstig intelligens (AI), der er spørgsmålet om, hvordan den banebrydende teknologi kan integreres og anvendes i både detailhandlen og hos leverandørvirksomhederne blevet mere presserende end nogensinde. Det har vi talt med lektor, Ph.D. på Aalborg University Business School, Roman Jurowetzki om.

”At forstå AI’s mekanik er afgørende for dens anvendelse. Egentlig kan en implementering af AI sammenlignes med opfindelsen af hjulet. Selvom resultatet er simpelt, er vejen kompleks fra opfindelsen af hjulet og frem til, at det sidder på en cykel, og det kræver tålmodighed og forståelse. Og det er et afgørende udgangspunkt at have, hvis man ønsker at integrere AI i detailhandlen”, lyder det fra Roman Jurowetzki.

Men der er allerede sket store fremskridt. Roman Jurowetzki nævner, virtuelle robotter og automatiserede lagerstyringssystemer som eksempler på, hvordan AI har fundet vej ind i sektoren. ”Det er teknologier, der hjælper med at forbedre effektiviteten og styringen af forsyningskæden. Dog er der stadig udfordringer med, at forbinde de virtuelle og fysiske aspekter”, slår han fast.

Roman Jurowetzki forudser, at vi i de kommende 1-2 år vil se AI-teknologien udvikle sig eksplosivt. Han forestiller sig en verden, hvor forbrugerne kan skabe personlige avatarer og prøve tøj og sko online med AI-drevne anbefalinger. Det ville ikke kun forbedre kundeoplevelsen, men også reducere behovet for returnering af varer, fordi forbrugerne kan få mere præcise anbefalinger baseret på deres præferencer og kropsform.

”I butikkerne kan man forestille sig, at man bliver scannet, når man går ind i butikken, hvorefter man på en opstillet skærm kan se forslag til, hvad der ville klæde én, og med reference til, hvor i butikken, det kan findes. Men også i andre dele af forretningen kan AI have en funktion. Bl.a. kan man allerede i dag meget i forhold til billedgenerering til reklamer og andet.

”Har man et billede, kan man variere kompositionen. Det kan gøres mere dramatisk, efterårsagtigt eller sommerligt. Man kan gøre det mere feminint eller mere eksklusivt.

Alt er muligt bl.a. med programmet Midjourney”, fortæller Roman Jurowetzki, og han siger videre, at tingene lige nu går så stærkt, at det, der var vildt og nyt for et halvt år siden, allerede er overhalet med flere længder. ”Det handler bare om, at man sætter sig ned, leger med det og forsøger sig”, siger han.

I virksomheder, der arbejder med bl.a. sportsmode og design, spiller AI en vigtig rolle. ”Bl.a. kan man forestille sig teknologien generere visuelle forslag til design, som er baseret på kundens ønsker og behov”, siger Roman Jurowetzki. Han ser en udvikling med potentiale til, at revolutionere designprocessen ved, at effektivisere den og samtidig opfylde kundens forventninger til personalisering.

ChatGPT kan skrive tekster
Skal man som virksomhed have skrevet små tekster til annoncer, til sit website eller andet, er ChatGPT allerede er godt bud, og Roman Jurowetzki foreslår, at man bruger det ad hoc, for det sparer let en medarbejder for de 15 minutter, det kan tage at skrive en kort tekst til en webshop.

Og også her bliver modellerne bedre og bedre, og de kan mere og mere. De kan skrive koder, oversætte tekst, læse korrektur og skrive. Men det handler i høj grad om, at være meget præcis omkring, hvad man beder ChatGPT om. Jo flere specifikke instrukser, man giver, jo bedre resultat får man.
I øvrigt kan man også bruge ChatGPT til, at gøre kundeinteraktionen mere menneskelig på hjemmesiden, siger Roman Jurowetzki. Alle de spørgsmål og svar kundeservice dagligt giver, kan lægges ind. Via ChatGPT samles informationerne, og der kan gives kvalificeret rådgivning på alt – lige fra valg af vandrestøvler – til den bedste badmintonketcher til kunden.

AI i årene frem
På spørgsmålet om, hvordan AI-landskabet former sig i de kommende fem år, svarer Roman Jurowetzki:
”AI’s relevans vil kun stige, og teknologien bliver uundværlig også for almindelige detailvirksomheder, virksomheder og individer. AI-modeller vil blive stadig bedre til, at håndtere en bred vifte af opgaver; fra oversættelse til kodegenerering, billedgenerering, tekstredigering og de mere rugbrødsprægede opgaver i en virksomhed, som timeoptælling med meget mere”.

Det juridiske aspekt af AI, der bl.a. omfatter spørgsmål om ophavsret og ansvar vil også udvikle sig, og Roman Jurowetzki nævner, at der stadig er usikkerhed omkring, hvordan AI-genererede billeder og indhold skal håndteres og beskyttes.

”Det er et område, hvor både lovgivning og praksis stadig er under udvikling. F.eks. har amerikanske domstole lige nu meldt ud, at man ikke kan få copyright på AI-genererede billeder. Men der vil helt sikkert komme rigtig mange prøvesager over de kommende år”, siger han og slår slutteligt fast:
”Lige nu er alle i en venteposition. De store tech-virksomheder, som Google vil komme med deres version af AI, og der investeres generelt kæmpestort i teknologien lige nu. Så der er ingen tvivl om, at AI allerede er godt i gang med at finde sin plads i både detailhandelen og hos virksomhederne. Forståelsen af teknologiens mekanik og potentiale er afgørende for en vellykket integration. Men med den eksplosive udvikling, som vi ser ind i inden for AI, er der ingen tvivl om, at teknologien vil spille en stadig større rolle i alle typer virksomheder, og at teknologien vil skabe nye muligheder for at forbedre processer, personalisere kundeoplevelser og øge effektiviteten”.

Bliv medlem allerede idag og få del i de mange lukrative medlemsfordele

Som medlem af Sportsbranchen Dk’s kan du drage stor fordel af vores lukrative fordelsaftaler, som sikrer dig de mest attraktive vilkår og bedste priser på en række produkter og serviceydelser.

Rådgivning

Bæredygtighed

forest, tree stump, moss-7429841.jpg

Miljø & CSR

Agenter og distributører

investment, concept, business-5241253.jpg

HR jura

Handelsjura & IPR

Persondataforordning

Told & international handel

Nyttig info

Se eksempel på EXCLUSIVE video her

Se eksempel på fotos nedenfor

Se eksempel på ADVANCED video her

Se eksempel på BASIC video her