Fjerde kvartal er det, der vil redde handlen for året, men for XXL var det endnu et svagt resultat. Omsætningen landede på 2,04 milliarder norske kroner. Det er 300 millioner kroner mindre end sidste år.
Ebitda endte på minus 13 millioner NOK, hvilket var minus 236 millioner NOK sidste år. Fjerde kvartal endte med et negativt resultat på 767 millioner NOK, og i alt for 2023 har selskabet tabt 1,4 milliarder NOK.
En nedskrivning af goodwill på 522 millioner NOK og 54 millioner NOK på brugsrettigheder bidrager til et katastrofalt kvartal for XXL. Varelageret er mere normalt i størrelsen, men består i alt for høj grad af store investeringsgoder, som kunderne ikke ønsker.
– Da 2023 sluttede, stod vi over for et udfordrende fjerde kvartal. Det markerede det sværeste år i XXLs historie. Hele branchen kæmper på grund af nedsat efterspørgsel, mange rabatter og for store varelagre, siger administrerende direktør Freddy Sobin i virksomhedens pressemeddelelse.
XXL skriver også, at januar var svag med et salg på omkring 550 millioner NOK. Dette på trods af særdeles gode vinterforhold, som normalt skulle give et godt salg. Det er gået godt med langrend og alpint skiløb, men virksomheden mangler varer i flere af de mest attraktive kategorier, der er udsolgt. For de dyrere varer er interessen lav. Marginerne er bedre, men det er ringe trøst, når salget falder.
XXL skærer ned på onlinesalget til Danmark. Salget har været svagt, og det har kun haft en lille positiv effekt på resultatet. Virksomhedens salgsapp bliver også skåret ned. Det har genereret lidt salg, og XXL vil koncentrere sig mere om kerneopgaver.
I den seneste analyse af XXL, fra Håkon Fuglu i SEB, var der ventet lidt bedre tal i fjerde kvartal, men ikke nok til at undgå en ny udstedelse. Fuglu er overbevist om, at XXL har brug for likviditet, og mener, at den eneste vej til rentabilitet er at nedskalere forretningen. Fuglu mente, at prisen skulle ned til godt 40 øre, og anbefalede salg.
Kilde: Finansavisen.no